• نگاهی دیگر به نثر و سبک داستان نویسی صادق هدایت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/07
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    نگاهی دیگر به نثر و سبک داستان نویسی صادق هدایت

    صادق هدایت یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر است، یک نویسنده جهانی و مشهورترین داستان نویس ایران است. آثار داستانی او را می توان در چهار گروه جای داد: روان داستان ها، داستان های رئالیستی محض، طنز و آثار ناسیونالیستی. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به بررسی بررسی نثر و داستان نویسی صادق هدایت پرداختیم. آنچه از این بررسی به دست آمد، این است که این هدایت در داستان هایشان اوضاع جامعه خود را به خوبی و روشنی نقد کرده و به تصویر کشیده اند. درونمایه ها و مضامین این آثار به وجود ناعدالتی در جامعه به خاطر نظام طبقاتی و فقر و فساد حاکم بر جامعه اشاره دارد.

    داستان های مورد بحث از نویسنده، از نظر ساختار و بافت به گونه ای هستند که اکثر عناصر داستانی ( شخصیت، زاویه ی دید، صحنه، توصیفات ظاهری و باطنی، درون مایه، گفتگو، پیرنگ و سبک) در آنها قابل تحلیل و ارزیابی است، در واقع، ارائه ی این عناصر در هر دو اثر به خوبی انجام گرفته و دایره ی مخاطبان این آثار را گسترش داده است؛ البته آنچه در این داستانها مورد توجه است، مضامین و درون مایه و اهداف تربیتی است و عناصر داستانی نیز به میزانی که بتوانند آن اهداف را تامین می کنند.

    شخصیت پردازی در داستان های مذکور اغلب به صورت غیرمستقیم از طریق گفتگو و و توصیفات ظاهر و باطن و بیان اعمال شخصیت های داستان، صورت گرفته است .هدایت در داستان های خود از زاویه دید اول شخص ، دوم شخص و سوم شخص ( دانای کل ) بهره جسته است .همچنین تاثیرپذیری از مکاتب بزرگی چون سوررئالیسم، رمانتیسیم و ...از دیگر مشخصه های داستان مورد بحث از نویسنده است که این امر جایگاهشان را در میان اَدبیان جهان بس والا ساخته است. شایان ذکر است که سبک نوشتاری خوب و استفاده از زبان عامیانه و بکارگیری آرایه های ادبی در این آثار باعث زیبا شدن هر چه تمام تر این داستان ها و نیز سبب گسترش خوانندگان این آثار شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها