• بررسی مهندسی برخی سازه های ایرانی از دوران هخامنشی تا سقوط امپراتوری ساسانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/08
    • تعداد بازدید: 248
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی مهندسی برخی سازه های ایرانی از دوران هخامنشی تا سقوط امپراتوری ساسانی

    پس از شکل گیری نخستین تمدن های بشری و ترک غارنشینی و بیابان گردی در اثر جنگ و کوچ های اجباری، حکومت های گوناگون برسرکار آمدند و اندک اندک جهت سکونت خود و خانواده ساختمان هایی ابتدایی بناکردند آنگاه با گذشت زمان و تحولات سریع اجتماعی و روی کار آمدن هخامنشیان بافت فرهنگی و معماری بناها کاملا دگرگون شد.

    پادشاهان هخامنشی ضمن استفاده از توانایی های فنی خود از سبک معماری کشورهای زیرسلطه و پیشه وران مناطقی مانند پاسارگاد، همدان، شوش و... نیز ساختمان های بزرگ و کاخ های باشکوه آفریدند. بنابر روایت فردوسی در شاهنامه جمشید پادشاه اسطوره ای ایران، پس از کشف آهن و ذوب کردن آن ابزاری جدید ساخت و مردم را به چهار طبقه تقسیم کرد. با تقسیم کار و انواع پیشه و احداث ساختمان های مختلف موجب پیشرفت هایی شگرف گردید.

    جمشید دیوها را به کارگِل و کارگری در ساختمان سازی واداشت و با بکارگیری اصول هندسی و معماری و ترکیب مصالح ساختمانی، بناهای آباد و محکم ساخت. احداث حمام و کاخ و چشمه و کاریز جهت رفاه عمومی در عصر او بود. ساختمان درمانگاه، دبستان، جشنگاه، ورزشگاه و رزمگاه از بناهای برجسته ای است که در شاهنامه گزارش شده است. این پژوهش مانند دیگر تحقیقات علوم انسانی به روش تاریخی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانه ای، مهندسی بناهای ایرانی از دوران هخامنشی تا سقوط ساسانیان را مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافته است که پادشاهان هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان هریک در دوران فرمانروایی خود با استفاده از طرح و معماری نوین و بهترین مصالح ساختمانی از قبیل ساروج، گچ، خشت پخته و نفت و... بناهایی مجلل و کاخ هایی سر به فلک کشیده بنا کرده اند که آثار برخی از آنها تاکنون پابرجاست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها