• بررسی عوامل تاثیرگذار در خانه های سنتی اصفهان در دوره قاجار (نمونه موردی: خانه شیخ الاسلام )

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/08
    • تعداد بازدید: 255
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی عوامل تاثیرگذار در خانه های سنتی اصفهان در دوره قاجار (نمونه موردی: خانه شیخ الاسلام )

    خانه های تاریخی عصر قاجار ازجمله آثار قابل توجه این دوره اند که به دلیل ارتباط نزدیک بازندگی روزمره ی مردم گویای ویژگی های عصر خود هستند. این خانه ها نه تنها ازنظر پلان و فضاهای معماری دارای اهمیت هستند، بلکه به خاطر تزیینات و آرایه ها و ارزش های فرهنگی نیز بی همتا می باشند. بدین ترتیب، این مقاله باهدف شناخت معماری مسکونی در خانه های قاجاری شهر اصفهان هست.

    روش تحقیق به گونه تحلیلی و توصیفی بوده و با روش کتابخانه ای و میدانی انجام شده، با تجزیه، تحلیل و مقایسه ی آنها، در ادامه دسته بندی از عوامل فرهنگی و الگوهای طراحی در خانه شیخ بهایی ارائه شده است. درواقع، همان طور که سازماندهی فضایی جز جدایی ناپذیر معماری سنتی ایران محسوب می شوند، به گونه ای نشانگر نوع کاربرد فضاها، همچنین، نمایان گر تفکر غالب عصر خویش نیز است. هنر معماری با توجه به ضرورت زمانِ خویش، با عناصر غربی روبرو شده و از خود واکنشی نشان داده است.

    نتیجه ی این واکنش درزمینه ی طراحی معماری بدین صورت بوده که در بسیاری از موارد عناصر وارداتی توانسته اند با عناصر سنتی ترکیب و هماهنگی ایجاد کنند. در خانه شیخ الاسلام نیز با فضاهایی مواجه شدیم که به خوبی بیانگر این موضوع هستند. البته ممکن است در برخی موارد وحدت عناصر کاملا برقرار نشده باشد، اما درمجموع میتوان گفت: هنرمندان این دوره توانسته اند در ارائه راهکار طراحی معماری این خانه باوجود ترکیب عناصر فرهنگ های مختلف، به وحدت کلی دست یابند .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم