• نقش حلوان ( سرپل ذهاب ) به عنوان یک جایگاه در دوره اسلامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/21
    • تعداد بازدید: 105
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    نقش حلوان ( سرپل ذهاب ) به عنوان یک جایگاه در دوره اسلامی

    حلوان نام قدیم شهر سرپل زهاب کنونی و یکی از شهرهای قدیمی ایران در غرب کشور بوده. در پیشینه تاریخی جدای از مستندات مشابه که در پِژوهش اشاره شده ، تاریخ نگاری حلوان به این سبک به طور مستقل بدون سابقه است.سوال اصلی پژوهش اینست که چه عواملی باعث توجه به ناحیه حلوان به عنوان یک جایگاه درادوار مختلف بوده است؟ فرضیه پژوهش اینست که حلوان به دلیل موقعیت استراتِژیک و مرزی آن ، راه زمینی زیارت عتبات و حج ، ارتباط با تمدنهای مختلف و آثار فرهنگی و تمدنی ، از جایگاه ویژه برخوردار بوده و توجه حکام در ادوار مختلف را به خود جلب نموده است. روش پژوهش در این مقاله توصیفی و تحلیلی، می باشد .

    نتایج پژوهش حاکی از آن است .موقعیت مرزی و سوق الجیشی، ارتباط باتمدنهای همجوار و شرایط اقلیمی مناسب باعث مهاجرت اقوام به این منطقه شده است. حلوان مرکز اتصال فلات ایران با تمدن بین النهرین و راه بین المللی خراسان به بغداد بوده و مردمان این شهر درآغاز دعوت آسمانی اسلام با آغوش باز پذیرای دعوت اسلامی بوده اند و به لحاظ قوم شناسی اهمیت زیادی داشته و اقوام گوناگون با مذاهب مختلف را در خود جای داده است.

    که از آغاز حکومت اسلامی تاکنون در کنار هم با وحدت اسلامی گام های موثری باتوجه آثارموجود درمسیر ترقی فرهنگ و تمدن اسلامی برداشته اند .دراین شهر پتانسیل پژوهش های تاریخی به حدی است که هنوز تحقیقات تاریخی جدید در آنجا ادامه دارد وناحیه حلوان در تاریخ اسلام سهم بزرگی در ورود افکار و اندیشه اسلامی به واسطه مجاورت با ائمه و نایبان آنان داشته است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها