• بررسی رابطه میزان تحریف های شناختی و رضایت زناشویی در مشاوران متاهل شهرستان ساری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/21
    • تعداد بازدید: 157
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی رابطه میزان تحریف های شناختی و رضایت زناشویی در مشاوران متاهل شهرستان ساری

    زمینه و اهداف : ازدواج یعنی پیوند زندگی مشترک دو فرد با حفظ استقلال نسبی هر یک در جهت تکامل شخصیت دو طرف ازدواج بعنوان پیچیده ترین نوع رابطه انسانی واجد چنان توان بالقوه ای در آزادسازی احساسات است که در کمتر روابط بین فردی دیگر می توان نظیرآن را یافت.

    بر اساس پژوهش های بسیاری که در سال های اخیر در زمینه خانواده و رضایت از همه سطوح زندگی مشترک انجام شده می توان به این نتیجه رسید که حفظ این بنیان مهم در یک جامعه مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان قراردارد. مواد و روش ها : نوع پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد .

    جامعه و نمونه پژوهش : جامعه اماری برای انجام این مطالعه کلیه مشاوران خانواده متاهل در شهرستان ساری می باشند . نمونه گیری به تعداد 60 نفر به صورت تصادفی در دسترس انجام گرفته است. ابزار پزوهش : برای انجام این پژوهش از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ ( فرم کوتاه ) برای متغیر وابسته و برای سنجش متغیر مستقل از پرسشنامه تحریف شناختی بین فردی ( آی .سی.دی.اس ) استفاده شده است. رضایت زناشویی براساس پرسشنامه انریچ سنجیده می شود.

    نتیجه گیری : به طورکلی، براساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که تحریف های شناختی می توانند پیش بینی کننده دلزدگی زناشویی باشند . از این رو پیشنهاد می شود که مشاوران و روانشناسان و همچنین سایر متخصصان حوزه سلامت با آگاهی از نتایج پژوهش سعی در آموزش و مداخله بر روی الگوهای ارتباطی و تحریف های شناختی مشاوران متاهل داشته باشند تا شاهد افزایش رضایت زناشویی آنان باشیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها