• بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون شبکه توجه در کودکان دبستانی شهرستان شهرکرد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/23
    • تعداد بازدید: 123
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون شبکه توجه در کودکان دبستانی شهرستان شهرکرد

    هدف پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی آزمون شبکه توجه در کودکان دبستانی شهرستان شهرکرد می باشد. روش تحقیق حاضر ترکیبی از نوع طرح اکتشافی بوده است. از میان جامعه مورد مطالعه در این پژوهش که دانش آموزان دبستانی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 97 - 1398 بودند و تعداد کل آنها 1629 نفر بود تعداد 204 نفر به صورت خوش های چندمرحله ای انتخاب شد. آزمون با استفاده از نظر اساتید روانشناسی و روانسنجی مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت و روایی محتوایی آن تایید شد.

    همبستگی بین زیرمقیاس های آزمون نیز در سطح خطای 0.01 روایی درونی آزمون شبکه های توجه را تایید کرد. برای بررسی روایی همگرای از آزمون توجه های متمرکز و پراکنده استفاده شد. همبستگی آزمون شبکه های توجه (گوش به زنگی، جهت یابی و توجه اجرایی) با آزمون اندازه گیری توجه های متمرکز و پراکنده روایی همگرای این آزمون را تایید کرد.

    برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.89 و ضریب همبستگی بازآزمایی برای گوش به زنگی برابر با 0.96 ، برای جهت یابی 0.98، برای توجه اجرایی 0.92 و همبستگی میان دو نیمه 0.997  به دست آمد که نشان دهنده پایایی آزمون شبکه های توجه است. در نهایت آزمون با استفاده از نمرات استاندارد هنجاریابی گردید. نمرات در چهار گروه پایین، متوسط، بالا و عالی طبقه بندی شدند. یافته ها نشان داد که آزمون شبکه های توجه روایی و پایایی بالایی دارد از این رو میتوان از آن در حیطه های تحقیق و ارزیابی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها