• نقش میانجی اضطراب کرونا در رابطه بین سلامت معنوی ، تاب آوری و پریشانی مرگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/23
    • تعداد بازدید: 237
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    نقش میانجی اضطراب کرونا در رابطه بین سلامت معنوی ، تاب آوری و پریشانی مرگ

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت معنوی، تاب آوری و پریشانی مرگ با میانجی گری اضطراب کرونا در کارمندان بانک ملت شهر مشهد است. این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی، به لحاظ روش، توصیفی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش کارمندان بانک ملت شهر مشهد بودند که در سال 1400 در شعب مختلف مشغول به کار بودند. در این پژوهش به روش نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی تعداد 175 نفر( 39 زن و 136 مرد ) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند .

    برای گردآوری داده ها ازپرسشنامه سلامت معنوی (swbs)، پرسشنامه تاب آوری (cd-risc) ، پرسشنامه اضطراب کرونا (cdas) و پریشانی مرگ (dds) استفاده شد و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و از دو نرم افزار spss22 و amos24 استفاده شد . نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد بین اضطراب کرونا وپریشانی مرگ، اضطراب کرونا و سلامت معنوی و اضطراب کرونا و تاب آوری رابطه معنادار در سطح 0.01 > p وجود دارد.

    همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد اثر غیر مستقیم سلامت معنوی بر پریشانی مرگ از طریق اضطراب کرونا معنادار است (ضریب تاثیر = 0.014- ) و همچنین اثر غیر مستقیم تاب آوری بر پریشانی مرگ از طریق کاهش کرونا معنادار است (ضریب تاثیر= 0.044- ). به طور کلی ، یافته ها مطالعه حاضر بیانگر این نکته است که سلامت معنوی و تاب آوری از طریق اضطراب کرونا در کاهش پریشانی مرگ نقش ایفا می کنند، به عبارت دیگر می توان با کاهش اضطراب کرونا تاثیر سلامت معنوی و تاب آوری را در کاهش پریشانی مرگ افزایش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها