• بررسی رابطه هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی نوجوانان دوره متوسطه شهر تهران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/26
    • تعداد بازدید: 143
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی رابطه هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی نوجوانان دوره متوسطه شهر تهران

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی نوجوانان دوره متوسطه شهر تهران انجام گردید. این پژوهش در دسته مطالعات کاربردی و غیرآزمایشی قرار داشته که از نوع توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه نوجوانان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهر تهران بود که 304 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه گیری خوشه ای در پژوهش شرکت کردند.

    ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های هوش اخلاقی کینل و لنیک، مسئولیت پذیری شخصی مرگلر و شیلد و سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری بود. پس از توزیع این پرسشنامه ها، دانش آموزان آنها را تکمیل کردند و در زمان تعیین شده در اختیار محقق قرار دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 0.5 استفاده شد.

    بین هوش اخلاقی و مسئولیت پذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد ( 0.05> p ). رابطه بین مسئولیت پذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی نیز معنی دار بود ( 0.05 > p ). نتیجه گرفته می شود که با افزایش سطح مولفه های هوش اخلاقی و مسئولیت پذیری شخصی، سرزندگی تحصیلی نوجوانان نیز افزایش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها