• اثربخشی روان درمانی وجودی بر اضطراب سلامتی بستگان افراد مبتلا به کووید 19

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/28
    • تعداد بازدید: 187
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    اثربخشی روان درمانی وجودی بر اضطراب سلامتی بستگان افراد مبتلا به کووید 19

    پژوهش حاضربه منظورتعیین اثربخشی اثربخشی رواندرمانی وجودی براضطراب سلامتی در بستگان افراد مبتلا به بیماری covid-19 می باشد. و هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی وجودی براضطراب سلامتی در بستگان افراد مبتلا به بیماری covid-19 است، که شاید کمتر مورد توجه بوده و کمتر پژوهشی به بررسی این موضوع پرداخته است. بنابراین، می تواند در راستای دانش مفهومی گامی رو به جلو تلقی شود. سازمان بهداشت جهانی (who) کرونا را بدترین بیماری شایع در جهان در دو سال 2019 و 2020 بیان کرد که باعث اضطراب بالا و شیوع بیشتر آن در جهان شده است و به این دلیل انزوا و گوشه گیری اجتماعی و با استفاده از این پژوهش شاید بتوان راهکارهایی برای کاهش مشکلات و افزایش توانایی های افراد ارائه داد.

    می توان بر مبنای پژوهش حاضر مشکلات بستگان افراد مبتلا به بیماری covid-19 را به خوبی کنترل و درمان کرد. بنابراین اهمیت این موضوع برای سلامت عمومی جامعه بدیهی است. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه است که به صورت آنلاین اجرا شده و نتایج آن از سامانه پرسال گرفته شده وعبارت است از-پرسشنامه اضطراب سلامت ( سالکوسیس و وارویک hai-18)  جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بستگان درجه اول افراد مبتلا به کرونا در سال 1۳99 در استان خرسان رضوی می باشد که فرد مبتلا می تواند بیماری را پشت سرگذاشته باشد و یا به دلیل بیماری فوت شده باشد.

    ماهیت پژوهش مداخله ای و از نوع شبه تجربی می باشد ، برای انتخاب نمونه های پژوهش حاضر تعداد ۴0 نفر ( 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل ) قرارمی گیرند. گروه آزمایش 12 جلسه یک و نیم ساعته درمان دریافت کرده و گروه کنترل در این مدت درمانی را دریافت نمی کنند، افراد گروه آزمایش در ابتدا، انتها و سه ماه بعد از پایان پژوهش در مرحله پی گیری پرسشنامه ها را تکمیل می کنند. این پژوهش از نوع کاربردی و روش نمونه گیری به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش وکنترل قرار می گیرند.

    برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و برای پاسخ به سوالات و یا ارزیابی فرضیه ها از روش آمار تحلیل اندازه گیری مکرر استفاده می شود. نتیجه این که یافته های بدست آمده از این پژوهش را می توان در حوزه کاربردی و درمانی استفاده کرد و برای بستگان افراد مبتلا به بیماری covid-19، متخصصان روانشناسی سلامت، متخصصان حوزه سلامت روان، متخصصان شاغل در بیمارستان ها و .... موثر است. همچنین نتایج بدست آمده از این پژوهش را میتوان در قالب پروتکل درمانی به کلینیک ها و مراکز درمانی جهت درمان بستگان مبتلابه کرونا ویروس ارایه کرد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها