• مقایسه تاب آوری ، خودکارآمدی و کیفیت زندگی در زنان خشونت دیده با خشونت ندیده شهرستان لاهیجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/01
    • تعداد بازدید: 193
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مقایسه تاب آوری ، خودکارآمدی و کیفیت زندگی در زنان خشونت دیده با خشونت ندیده شهرستان لاهیجان

    اهمیت جایگاه زنان در جامعه و نقش آن ها در توسعه کشور بر کسى پوشیده نیست. این پژوهش به مقایسه تاب آوری، خودکارآمدی و کیفیت زندگی در زنان خشونت دیده با خشونت ندیده شهرستان لاهیجان پرداخته است. این پژوهش با توجه به هدف و کاربرد از نوع کاربردی و روش تحقیق انتخاب شده از نوع علی - مقایسه ای است.

    جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه اول زنان خشونت ندیده و گروه دوم زنان خشونت دیده ای که در بازه زمانی مهر 1398 تا مرداد 1399 به مرکز بهزیستی لاهیجان مراجعه نمودند. به دلیل تعداد کم زنان خشونت دیده مراجعه کننده کلیه این زنان وارد پژوهش شده که تعداد آنها 30 نفر می باشند. همچنین 30 نفر از زنان عادی نیز در این پژوهش شرکت داده شدند .

    برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون  (2003) ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران  (1982)  و پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربورن  (1992)  استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس تک و چند متغیره و نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته ها نشان داد بین تاب آوری زنان خشونت دیده و خشونت ندیده تفاوت وجود دارد.

    بین خودکارآمدی زنان خشونت دیده و خشونت ندیده تفاوت وجود دارد . بین کیفیت زندگی زنان خشونت دیده و خشونت ندیده تفاوت وجود دارد. بتابراین بین زنان خشونت دیده و خشونت ندیده در باب متغیرهای ذکر شده تفاوت وجود داشته و کیفیت زندگی و تاب آوری و خودکارامدی در زنان خشونت ندیده بیشتر از زنان خشونت دیده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها