• رابطه کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان با خودکارآمدی بیماران در برنامه اتاق تک نفره زایمان بیمارستان های آموزشی مشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/03
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    رابطه کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان با خودکارآمدی بیماران در برنامه اتاق تک نفره زایمان بیمارستان های آموزشی مشهد

    زمینه: حرکت از رویکرد صرفا خدمت محور در نظام سلامت به سمت رویکردهای رضایت محور و مهمان نوازانه که افراد را از نظر عاطفی مجذوب سیستم می کند، عاملی است که در نهایت منجر به بهبود کلی کیفیت مراقبت های سلامت می شود و وفاداری مشتریان به سازمان ها را افزایش خواهد داد .هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان با خودکارآمدی بیماران در برنامه اتاق تک نفره زایمان بیمارستان های آموزشی مشهد بود.

    روش ها: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و به روش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مادران باردار مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی، تخصصی زنان حضرت ام البنین (س)، امام رضا (ع) و قائم (ع) شهر مشهد در بازه زمانی ابتدای اسفندماه 1396 لغایت ابتدای اردیبهشت ماه 1397 بود که بر اساس استعلام از پذیرش بیمارستان های فوق تعداد 530 زایمان در بازه زمانی فوق انجام پذیرفته است. با توجه به حجم جامعه و با احتساب ریزش، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید که در نهایت پرسشنامه های صحیح را جمع آوری نمود که در نهایت 203 پرسشنامه صحیح گردآوری گردید.

    ابزار جمع آوری داده ها عبارت بود از؛ پرسشنامه و مقیاس انتظار پیامد و خودکارآمدی زایمان cbsei (لوئی، 1993) و پرسشنامه کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان. پس از اجرای پرسشنامه ها، داده های جمع آوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: ضرایب رگرسیون حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که در بهترین مدل پیش بینی برای خودکارآمدی بیماران (مدل دوم)، رابطه مبتنی بر احترام متقابل ( 0.25 = β ) و درک بیماری ( 0.18 = β) قادر به پیش بینی متغیر ملاک هستند.

    سهم بعد رابطه مبتنی بر احترام متقابل کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان در این میان بیشتر بود. سایر متغیرها پیش بینی کننده معناداری برای خودکارآمدی بیماران نبوده و وارد مدل رگرسیون نشدند. بر این اساس فرضیه اصلی پژوهش حاضر تایید شد؛ بدین معنی که کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان می تواند خودکارآمدی بیماران را پیش بینی کنند . نتیجه گیری: کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان باعث بالا رفتن همه خدمات بیمارستان من جمله کیفیت تخت های بیمارستانی، میزغذا، لاکر، فضای فیزیکی مانند در و دیوار و پرده ها و رنگ آمیزی اتاق ها، نظافت، سرویس های بهداشتی، رفتار پرسنل، غذا و بحث فضای اقامتی می شود و این امورات نشان داد که باعث افزایش خودکارآمدی بیماران در برنامه اتاق تک نفره زایمان بیمارستان های آموزشی مشهد نیز می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها