• تاثیر مراقبت معنوی بر اضطراب و سلامت معنوی مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/04
    • تعداد بازدید: 127
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تاثیر مراقبت معنوی بر اضطراب و سلامت معنوی مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان

    تولد نوزاد نارس یک رویداد غیرمنتظره است، از طرفی بستری شدن نوزاد یک بحران شدید عاطفی به حساب می آید؛ برنامه مراقبت معنوی یک پیش بینی کننده ی قوی برای امید و سلامت روان به شمار می رود و می تواند برای ایجاد مقاومت در برابر بحران های جسمانی و روانی که به دنبال تولد نوزاد نارس رخ می دهد ، یاری کننده باشد. روش کار: در پژوهش حاضر تعداد 66 مادر دارای نوزاد نارس در بیمارستان ام البنین(س) مشهد بصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و مداخله به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند.

    با توجه به نیازسنجی و انتخاب مادران مراقبت معنوی در طول مدت بستری نوزاد برای مادران گروه مداخله انجام شد و پرسشنامه های اضطراب بک و سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون در بدو پذیرش و حین ترخیص نوزاد در گروه کنترل و مداخله توسط مادران تکمیل شد. یافته ها: میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 29 سال بود. اغلب نوزادان بستری پره ترم بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مشخصات جمعیت شناختی میانگین نمره کل سلامت معنوی و نمره اضطراب مادران قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت.

    پس از اجرای برنامه مراقبت معنوی سطح اضطراب و سلامت معنوی بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین نمره کل تفاوت معناداری داشته است. نتیجه گیری: مراقبت معنوی می تواند باعث افزایش سلامت معنوی و کاهش میزان اضطراب در مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان گردد. طبق بررسی های انجام شده، مراقبت معنوی به روشهای گوناگون می تواند انجام شود. ولی مراقبت معنوی استفاده شده در این پژوهش، برای اولین بار در ایران اجرا شده که از نظر نوع مراقبت معنوی ، شیوه ی اجرای مراقبت و مدت زمان شروع و ادامه یا خاتمه مراقبت مبتنی بر نظر مددجو بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها