• تعیین ارتباط بین عوامل روانی با شانس ابتلا به پره اکلامپسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/04
    • تعداد بازدید: 207
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تعیین ارتباط بین عوامل روانی با شانس ابتلا به پره اکلامپسی

    مقدمه و هدف: پره اکلامپسی سومین علت مرگ مادران باردار در جهان و دومین علت شایع مرگ مادران باردار در ایران است. اخیرا جنبه های روانی اجتماعی به عنوان عامل خطری در بروز این اختلال مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه ی مروری حاضر تعیین ارتباط بین عوامل روانی با شانس ابتلا به پره اکلامپسی می باشد. روش : مقاله ی مروری حاضر حدود 15 مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی که در سال های 2008 تا 2022 منتشر شده اند را شامل می شود.

    جهت یافتن مقالات از کلید واژه هایی چون عوامل روانی، استرس، اضطراب، افسردگی، پره اکلامپسی و معادل انگلیسی آنها در پایگاه های اطلاعاتی چون pubmed ، google scholar و sid استفاده شد. نتایج: یافته ها نشان داد که با افزایش شدت اضطراب پنهان بروز پره اکلامپسی افزایش پیدا می کند ؛و آزمون کای اسکوئر اختلاف معنی داری را بین شدت اضطراب پنهان و بروز پره اکلامپسی نشان داد.با افزایش شدت اضطراب آشکار بروز پره اکلامپسی افزایش پیدا می کند ؛ و آزمون کای اسکوئر اختلاف معنی داری را بین شدت اضطراب آشکارو بروز پره اکلامپسی نشان داد .

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت این پیامد مهم در بارداری و تاثیر بر سلامت مادر و جنین باید اقدامات اساسی در جهت پیش گیری از وقوع آن از طریق شناسایی افراد در معرض خطر و عوامل موثر در بروز آن مانند غربالگری روتین عوامل روانی قبل از بارداری و در هر سه ماهه بارداری صورت گیرد. همچنین توجه ماما و کارکنان بهداشتی نسبت به ابعاد روانشناختی مادر در دوره پره ناتال یک ضرورت مهم بهداشتی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم