• مقایسه میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/25
    • تعداد بازدید: 104
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    مقایسه میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی

    هدف پژوهش حاضر مقایسه خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی است. این مطالعه به لحاظ هدف جزء پژوهش های توسعه ای-کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان تیزهوش و عادی دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98 - 97 بود. برای نمونه گیری از روش تصادفی خوشه ای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان (wmq) به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند.

    داده ها به کمک نرم افزارهای spss و amos و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.895 محاسبه شد. نتایج تحلیل نشان داد که شاخص میانگین در گروه تیزهوش بیشترازگروه عادی است.

    شاخص میانگین در گروه دختران بیشتر از گروه پسران است و دانش آموزان تیزهوش دخترو پسر، نمره بالاتری در پرسشنامه شاخص های رفتاری خردمندی دارند. هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می دهد پرسشنامه برای سنجش خردمندی دانش آموزان از کفایت لازم برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها