• اثربخشی آموزش برنامه ای با ابزار فرامتن با تمرکز بر کیفیت محتوای تصویری و رنگها در یادگیری - یادسپاری و خلاقیت در درس فارسی پایه ششم ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/29
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    اثربخشی آموزش برنامه ای با ابزار فرامتن با تمرکز بر کیفیت محتوای تصویری و رنگها در یادگیری - یادسپاری و خلاقیت در درس فارسی پایه ششم ابتدایی

    هدف از این پژوهش، تاثیر آموزش برنامه ای با ابزار فرامتن با تمرکز بر کیفیت محتوای تصویری و رنگها در یادگیری و یادسپاری و خلاقیت در درس فارسی ابتدایی در ناحیه 2 شهر کرج در سال تحصیلی 1400 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود. برای انتخاب جامعه آماری این پژوهش ابتدا تمامی مدارس ابتدایی که شامل12 مدرسه بود را انتخاب کردم و به طور تصادفی یک مدرسه را از بین آنها انتخاب نمودم و از این مدرسه نیز دو کلاس ششم ابتدایی که هرکدام 20 نفر بودند را مد نظر گرفتم و در مجموع 40 نفر جامعه آماری را در این پژوهش تشکیل داد و نیز برای انتخاب حجم نمونه با توجه به حجم جامعه آماری در دسترس تمامی تعداد 40 نفر جامعه آماری خود را به عنوان حجم نمونه انتخاب کردم.

    برای اجرا قبل از انجام محتوای آموزشی طراحی شده به دو صورت مدرن ( تدریس با نرم افزار آموزشی فرامتن ) و سنتی جهت سنجیدن سطح اطلاعات ششم یه دانش آموزان از هر دو گروه مدرن وسنتی یک پیش آزمون گرفته شد که درصد آن 70 % و بعد از تدریس دو سوم کتاب فارسی به دو صورت مدرن ( با نرم افزار فرامتن ) و کلاس سنتی برای دانش آموزان بعد از 12 جلسه تدریس مجدد پس آزمون از هر دو گروه به عمل آوردم که درصد آن 85 % بدست آمد .

    ابزار گردآوری داده برای خلاقیت دانش آموزان پرسشنامه استاندارد تورنس بود که درصد پایایی و روایی آن 92 % بدست آمده. در تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آماری توصیفی (جدول فراوانی، میانگین) و استنباطی ازآزمون (کلموگروف اسمینروف) به جهت تست توزیع نرمال بودن داده ها و نیز از آزمون تی استفاده شد و نتایج آزمون، بوسیله نرم افزار 23spss  تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ، تفاوت معناداری در خلاقیت ،یادگیری و یادسپاری دانش آموزان بین دوکلاس چند رسانه ای و سنتی وجود دارد و فرضیه محقق با 95 % اطمینان تائید شد. در نهایت استفاده از آموزش چند رسانه ای ( نرم افزار آموزشی فرامتن ) باعث افزایش خلاقیت، یادگیری و یادسپاری دانش آموزان در مقایسه با کلاس با روش تدریس سنتی شد. بعد از دو ماه نیز آزمون یادسپاری از دانش آموزان مجددا به عمل آمد که درصد بدست آمده از این آزمون با نتایج پژوهش تقریبا همسان بود و 84 % بدست آمد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها