• قانون مبارزه با پولشویی در حسابرسی و تاثیر آن بر کیفیت اطلاعات حسابداری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/02
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    قانون مبارزه با پولشویی در حسابرسی و تاثیر آن بر کیفیت اطلاعات حسابداری

    پژوهش حاضر به بررسی الزام استفاده از چک لیست قانون مبارزه با پول شویی توسط حسابرسان و تاثیر آن بر کیفیت اطلاعات حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد ، پژوهش حاضر از جنبه موضوعی در زمره تحقیقات تجربی در حوزه امور مالی و حسابداری می باشد. دوره زمانی مورد مطالعه در این تحقیق ، دوره 5 ساله 1387 تا 1391 ( قبل از اجرای قانون مبارزه با پولشویی) و دوره 5 ساله 1392 تا 1396 (بعد از اجرای قانون مبارزه با پولشویی) می باشد.

    در نهایت از بین کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تعداد 98 شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش به روش حذف سیستماتیک انتخاب گردیدند. برای تحلیل توصیفی داده ها و آزمون فرضیه ها با استفاده از مدل رگرسیون اولسون (1995)، بر اساس شاخص قیمت هر سهم و مدل اتسون و هریس (1991)، بر اساس شاخص بازده سهام از نرم افزار ایویوز استفاده شده است.

    در نهایت نتایج آزمون z وونگ در فرضیه مطرح شده نشان داد؛ بعد از اجرای قانون مبارزه با پولشویی در حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کیفیت اطلاعات حسابداری در جنبه مربوط بودن بالاتر از قبل از الزام قانون پولشویی قرار گرفته است. با توجه به ضرورت درک تاثیر قوانین وضع شده در کشور لازم است که شرایط بعد از الزام به اجرای قانون و قبل از اجرا در شرکت ها و نتایجی که به همراه داشته است بررسی شود. این دسته از پژوهش ها در قلمرو زمانی درحال حاضر با توجه به پیشرفت علوم اقتصادی توجه ویژه ای به خود جلب کرده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها