• بررسی تاثیر افشای سرمایه فکری بر ریسک مالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/02
    • تعداد بازدید: 111
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    بررسی تاثیر افشای سرمایه فکری بر ریسک مالی

    این پژوهش تاثیر افشای سرمایه فکری بر ریسک مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار می دهد. برای انجام این پژوهش نمونه ای مشتمل بر 184 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1394 - 1389 فعال بوده اند، انتخاب گردید.

    برای این تحقیق، یک فرضیه اصلی و 3 فرضیه فرعی تدوین شد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی است و روش آماری به کارگرفته شده، تحلیل همبستگی و اجرای رگرسیون خطی چندگانه است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که ازافشای سرمایه فکری، تاثیر دو جزء افشای سرمایه ارتباطی و سرمایه انسانی بر متغیر وابسته ریسک مالی مثبت و معنادار و تاثیر افشای سرمایه ساختاری بر ریسک مالی منفی و معنادار است.

    از بین سه جزء افشای سرمایه فکری، تاثیر افشای سرمایه انسانی بر ریسک مالی نسبت به دو عامل دیگر به مراتب قویتر بوده است. تحلیل داده ها به تفکیک صنعت حاکی از آن است که تاثیر مثبت دو عامل کارایی ایجاد ارزش (توانایی فکری) و کارایی سرمایه انسانی در تمام صنایع تقریبا مشابه و مثبت بوده است (به عبارتی صنعت در نوع ارتباط این دو عامل بر ریسک مالی بی تاثیر بوده است) اما تاثیر کارایی سرمایه بکار گرفته شده و کارایی سرمایه ساختاری بر ریسک مالی در صنایع مختلف، متفاوت است (صنعت در نوع ارتباط این دو عامل بر ریسک مالی موثر بوده است).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها