• تاثیر شفافیت اطلاعات مالی بر کیفیت حسابرسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/02
    • تعداد بازدید: 120
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تاثیر شفافیت اطلاعات مالی بر کیفیت حسابرسی

    در این پژوهش به بررسی تاثیر شفافیت اطلاعات مالی بر کیفیت حسابرسی میپردازیم. در این راستا از تخصص حسابرس در صنعت و اندازه موسسه حسابرسی و از مدل کیفیت حسابرسی آلتمن و زاوگین که طیفی از کیفیت حسابرسی ارائه می دهند استفاده شد. جهت بررسی رابطه در شرایط بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1394 -1389 جامعه مطالعاتی شامل شرکت های پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

    سپس متغیرهای تحقیق مورد شناسایی قرار گرفته وجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از رهاورد نوین، برای محاسبه متغیرهای پژوهش از نرم افزار اکسل استفاده شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات همبستگی است و روش آماری به کارگرفته شده، تحلیل همبستگی و اجرای رگرسیون خطی چندگانه است. نتایج تحقیق نشان داد بین افشای اطلاعات مالی و کیفیت حسابرسی طبق مدل آلتمن در بازار سرمایه ایران ارتباط معنادار وجود دارد.

    با توجه به تقسیم شفافیت اطلاعات مالی به افشای اطلاعات مالی و کیفیت سود، مولفه های آماری بدست آمده از آزمون های آماری مربوط به متغیرهای این فرضیه نشان داد که متغیرها دارای ارتباط خطی و معکوس با یکدیگرند. همچنین نتایج نشان داد بین شفافیت اطلاعات مالی و کیفیت حسابرسی طبق مدل زاوگین در بازار سرمایه ایران ارتباط معنادار وجود دارد. با توجه به سنجش شفافیت اطلاعات مالی از طریق تقسیم بین افشای اطلاعات مالی و کیفیت سود مولفه های آماری به دست آمده از آزمون های آماری مربوط به متغیر های این فرضیه نشان داد که افشای اطلاعات مالی و کیفیت سو د با کیفیت حسابرسی طبق مدل زاوگین دارای ارتباط خطی و معکوس هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها