• آیا شفافیت شاخص های عملکرد بر سودآوری بانکداری الکترونیک تاثیر می گذارد ؟ (مطالعه تجربی برای سیستم بانکداری ایران)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/31
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/03
    • تعداد بازدید: 82
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    آیا شفافیت شاخص های عملکرد بر سودآوری بانکداری الکترونیک تاثیر می گذارد ؟ (مطالعه تجربی برای سیستم بانکداری ایران)

    مقررات جدید بانکی و توجه روز افزون بانک ها به افشای عمومی اطلاعات از طریق وب سایت هایشان، درسال های اخیر منجر به تشدید افشای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها بر اساس دسته بندی های متنوع در زمینه های مالی شده است. بانکداری الکترونیک به یکی از قدرتمندترین ابزارها در صنعت بانکداری تبدیل شده و توجه بسیاری از محققین و دانشگاهیان را به خود جلب کرده است استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری و بانک های دولتی و خصوصی به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند .

    اطلاعات حسابداری، حاکمیت شرکتی، محیط زیست و مشارکت اجتماعی در شفافیت عملکرد و تجزیه و تحلیل محتوا برای مطالعه گزارش های سالانه منتشر شده در وب سایت های بانک های خصوصی و دولتی بین سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ، به منظور یافتن افشای شاخص های مالی، به ویژه موارد مربوط به عملکرد بانکی، استفاده شد. بکارگیری سیستم های الکترنیک موجب گسترش تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاه ها، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان شده است .

    توجه به شاخص سوداوری به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد در بانکها و اهمیت نقش آن در تصمیمات مرتبط با نحوه تجهیز منابع، تامین مالی و همچنین چگونگی تخصیص منابع، ضروری است قلمرو تحقیق حاضر شامل ۸ بانک تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شامل بانک های پاسارگاد، کارافرین، اقتصادنوین، پارسیان، دی ، گردشگری، صادرات و سامان است.

    رابطه بین سودآوری بانک اندازه گیری شده با (roe و roa)، مشخصات بانک ( تعیین شده بر اساس اندازه بانک ها ) و درجه شفافیت با استفاده از مدل رگرسیون (ols) با استفاده از stata مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که تحول شاخص های عملکرد بانکداری الکترونیکی تحت تاثیر اندازه بانک ها و درجه شفافیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها