• بررسی و تحلیل سبک هنری ماندالا و ایده پردازی در طراحی لباس زنانه

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/06
    • تعداد بازدید: 150
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    بررسی و تحلیل سبک هنری ماندالا و ایده پردازی در طراحی لباس زنانه

    ماندالا نمادی از جهان هستی، که از دیرباز در ادیان بودایی و هندو ترسیم شده است. ماندالا از کهن الگوهایی است که مفهوم خود را در اغلب تمدنهای بشری در قالب فرم اولیه دایره، مربع و یا ترکیبی از هر دو بازنمایی کرده است؛ این در حالی است که در جزئیات عناصر از فرهنگ بومی هر منطقه تاثیر پذیرفته و وجوه متفاوتی به خود گرفته است. از نظر مفهوم، ماندالا تبیین کننده مکان مثالی خدایان، معابد، وسیله مراقبه در سنت هندو و بودا است و تصویر کننده باغ بهشت و یا همان نقش جهان در سنت ایرانی است.

    پژوهش حاضر کتابخانه ای و اسنادی می باشد. همچنین برای جمع آوری این پژوهش میدانی و یا به صورت اینترنتی می باشد. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است. نتایج نشان داد که جایگاه نقوش ماندالا در طراحی لباس به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های هنر در تمام ادوار جایگاه والایی داشته است.

    لباس نیز از نمودهای عینی فرهنگ هر جامعه ای به شمار می رود. در کنار این مقوله ها استفاده از نقوش ماندالا در امور روزمره و با رویکرد زیبایی شناسانه از نکات مهم این پژوهش می باشد. سوال اصلی این پژوهش این است که نقوش ماندالا چه تاثیری روی شخصیت و ذهن افراد جامعه به خصوص زنان ایجاد می کنند. نتایج نشان دادکه نقوش ماندالا به عنوان یک منبع الهام گیری می توان در لباس مورد استفاده قرار داد و استفاده از عناصر ماندالا به عنوان یک منبع برای الهام گیری تغییراتی را در نظام مندی پوشاک ایجاد می کند و اساسا این منبع در ساختار و فرم لباس بکار می رود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها