• تحلیل و بررسی نقوش سنگ نگاره های تخت جمشید و طرح تن پوش هخامنشیان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/06
    • تعداد بازدید: 265
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    تحلیل و بررسی نقوش سنگ نگاره های تخت جمشید و طرح تن پوش هخامنشیان

    سنگ نگاره ها بخش مهمی از معماری تخت جمشید محسوب می شوند. این مجموعه با انواع آرایه ها، مضامین و ارزش های بنیادین فرهنگ ایران آراسته شده که در این میان جایگاه نقش مایه های گیاهی منحصر بفرد است. در بین نقوش گیاهی از درختان، سرو و از گلها، گل نیلوفر آبی (لوتوس) و روزت (گل سرخ آذین) در نگاره های تخت جمشید مشاهده می شوند.

    نتایج حاکی از آن است که نگاره های گیاهی تخت جمشید با مضامین مذهبی و عقاید اسطوره ای ایران در ارتباط بوده و هنرمند ایرانی ادراک خویش را از حقیقت، جهان هستی، آفرینش و قدرت های طبیعت به واسطه رمز و نماد نشان داده وبدین ترتیب نمایشی محسوس از امر نامحسوس یعنی تبدیل مفاهیم به نماد از طریق به تجسم در آوردن تمثیل های عینی ارائه نموده است.

    همچنین بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد که طرح لباس هخامنشی به طور کامل با طرح لباس پیشنهاد شده توسط سایر پژوهشگران تطابق نداشته در نتیجه این مقاله به اصلاح این طرح ها پرداخته و طرح والگویی نو ارائه می دهد. از سوی دیگر نتایج به دست آمده نشانگر این است که طرح تن پوش هخامنشی دارای الگویی خاص نبوده و می توان از چند الگو برای آن استفاده کرد. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با شیوه کتابخانه ای و میدانی به بررسی طرح تن پوش هخامنشیان در نقش برجسته های تخت جمشید می پردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها