• ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل طبیعی (مطالعه موردی شهرستان بهبهان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 119
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل طبیعی (مطالعه موردی شهرستان بهبهان)

    این مقاله با هدف ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل طبیعی در شهرستان بهبهان انجام شده است. روش تحقیق این مقاله بصورت توصیفی، تحلیلی و از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا گردید. جامعه آماری در این مطالعه پس از مشخص شدن مدل تحقیق، تمامی گردشگران ورزشی در شهرستان بهبهان بودند که با توجه به فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در مرحله اول و مرحله دوم روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق، انتصاب گردیدند.

    ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه بر اساس 4 بعد از عوامل طبیعی مورد بررسی در این مطالعه شامل، آب و هوای بهبهان، کوه و غار، دریاچه و رود، امکانات ورزشی و گردشگری موجود در شهرستان بهبهان بوده است. این پرسشنامه از لحاظ روایی صوری و محتوایی مورد تایید اساتید دانشگاه ها و صاحبنظران متخصص این رشته قرار گرفت و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی این پرسش نامه نیز بیش از 70 درصد گزارش گردید.

    همچنین 5 منطقه از مناطق گردشگری بر پایه عوامل طبیعی که امکان انجام فعالیت های مختلف گردشگری ورزشی در بهبهان نیز در آنها وجود داشت شامل (مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری سد مارون، منطقه شکار ممنوع کوه بدیل، دریاچه چاه ماری، پارک جنگلی خارستان و غار خفاش بهبهان) نیز ضمن معرفی اجمالی مورد سوال گردشگران قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های مطالعه از آمار توصیفی جدول، نمودار، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون چولگی و کشیدگی، آزموت تی و فریدمن با استفاده از نرم افزار آماری spss استفاده شد.

    نتایج این مطالعه نشان داد از نظر عوامل طبیعی مورد بررسی عوامل آب و هوا، کوه و غار، دریاچه و رود، امکانات ورزشی وگردشگری بر توسعه گردشگری ورزشی بهبهان اثر گذار است، که از این میان امکانات ورزشی و گردشگری و رود و دریاچه اثرگذاری بیشتری داشتند. همچنین از نظر اولویت بندی مناطق گردشگری ورزشی نیز مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری سد مارون در رتبه اول، غار خفاش بهبهان در رتبه دوم، و دریاچه چاه ماری در رتبه سوم قرار گرفته اند. بر این اساس بکارگیری تبلیغات با تاکید بر عوامل طبیعی شهرستان بهبهان برای شناسایی قابلیت های گردشگری ورزشی در آن پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها