• سیره فاطمی با محوریت معاصر سازی در ابعاد خانواده

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 162
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    سیره فاطمی با محوریت معاصر سازی در ابعاد خانواده

    از اساسی ترین مسائلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود و مدیریت خانواده و نیز تربیت فرزندان بر آن تاکید می ورزید، توجه به تولید و پرورش روح توحید و خداپرستی در میان اعضای خانواده بود. اندیشه حضرت زهرا (س) در مورد خانواده، همسر و فرزندان، امانت بودن آنهاست، اماناتی که خداوند متعال به ما سپرده است و ما باید عامل رشد و تعالی آنها باشیم و نسبت به ایشان مسئولیم همسر و فرزندان وجودهای ارزنده ای هستند که با مدیریت صحیح و وفاداری و حفظ امانت و رعایت صداقت می توان زمینه بالندگی فکری و شخصیتی ایشان را فراهم نمود با داشتن خانواده فاطمی، جامعه و جهانی فاطمی داشت که عاری از استکبار و استعمار باشد.

    حضرت صدیقه طاهره (س) با سلوک رفتاری خویش، این نسخه صحیح را بر تمام بانوان مسلمان تجویز می فرمایند که تدبیر منزل و پرورش و تربیت بر هر کاری مقدم است. لذا در زمان رسول خدا (ص) با آن که پدر و همسرش در راس حکومت اسلامی بودند، اولویت حضرت زهرا(س) مدیریت و تدبیر سنگ بنای تربیتی خانواده بود.

    در این مقاله سعی شده به مهمترین اصول مدیریتی حضرت زهرا(س) در خانواده پرداخته شود که در معاصرسازی زندگی حضرت بسیار نقش مهمی دارد از جمله اصل محبت ورزی (گنج زندگی) که بعنوان بانک مهرورزی و میدان بزرگ تبادل عواطف در رفتارسازی خانواده تلقی می گردد و نقش بسیار مهمی در شخصیت سازی انسان ها دارد. از موارد دیگر اصل مادر محوری، اصل تدبیر و برنامه ریزی، اصل اقتصاد مقاومتی، اصل توسعه اخلاقی، اصل پاکی، اصل سرور و شادی و ... است که به اختصار به آنها پرداخته می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها