• جایگزین های سیستم های شستشو با هیپوکلریت در رفع آلودگی محصولات کشاورزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 130
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    جایگزین های سیستم های شستشو با هیپوکلریت در رفع آلودگی محصولات کشاورزی

    در حال حاضر سیستم های شستشو بر پایه کلر توسط 76 % تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استفاده می شود. هیپوکلریت می تواند از انتقال میکروارگانیسم های نامطلوب بر روی محصولات شسته شده ممانعت کند که این هدف با بهینه سازی و کنترل دقیق سیستم های کلره میسر می شود. با این حال طی سال های اخیر، نگرانی های بیشتری در مورد محصولات جانبی بالقوه مضر که در هنگام واکنش کلر با ترکیبات آلی موجود در محصولات کشاورزی بوجود می آیند، ایجاد شده است.

    محصولات جانبی که هنگام واکنش کلراید با ترکیبات آلی تشکیل می شوند، شامل کلروپروپانول ها مانند مونوکلروپروپاندیول (3mcpd) ، کلرو هیدروکسی فورانونها و تری هالومتان ها هستند. مشخص شده است که این ترکیبات خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهند. تعدادی از جایگزین هایی که برای استفاده در شستشوی محصولات کشاورزی پیشنهاد شده اند، عبارت اند از دی اکسید کلر، اسیدهای آلی، پراکسید هیدروژن، تری سدیم فسفات، ازنیزاسیون، اولتراسونیکاسیون، یونیزاسیون، ترکیبات ضد میکروبی طبیعی در محلول های شستشو و تکنیکهای ترکیبی.

    در این بین، برای اینکه یک روش تیماری بتواند جایگزین مناسبی برای سیستم های شستشو بر پایه هیپوکلریت باشد می بایست 1) استفاده از آن آسان باشد. 2) مقرون به صرفه باشد. 3) نیاز به حداقل تغییرات در تجهیزات فعلی کارخانه داشته باشد. 4) حداقل سبب کاهش 2 سیکل لگاریتمی در میکروارگانیسم های هدف شود و یا هنگام آزمایش در مطالعات مقایسه ای معادل هیپوکلریت عمل کند. 5) برای استفاده در محیط غذایی ممنوع نباشد. 6) هیچ گونه محصولات جانبی تولید نکرده و ایمنی محصول غذایی را تهدید نکند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها