• بررسی استخراج رنگدانه فیکوسیانین با توجه به متغیرهای رشد سویه اسپیرولینا در محیط های کشت مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 184
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی استخراج رنگدانه فیکوسیانین با توجه به متغیرهای رشد سویه اسپیرولینا در محیط های کشت مختلف

    فیکوسیانین رنگدانه آبی و ارزشمند سیانو باکتری اسپیرولینا می باشد. میزان رشد سویه اسپیرولینا پلاتنسیس و میزان فیکوسیانین آن در محیط های کشت مختلف با در نظر گرفتن ترکیبات اصلی کربن -نیتروژن فسفر و ریز مواد موجود در آن ها و همچنین، شرایط استریلیزاسیون مورد بررسی قرار گرفت.

    بدین منظور، محیط های پائولتی، شولسر و زاروک منتخب گردید و از هر محیط کشت 2 تیمار با شرایط ترکیب شدن ریز مواد قبل از استریلیزاسیون با اتوکلاو و ترکیب شدن ریز مواد بعد از آن مورد نظر قرار گرفته شد. محیط های کشت پس از ساخته شدن با حجم عملیاتی 150 میلی لیتر در فلاسک های 250 میلی لیتری قرار گرفتند و پس از تلقیح به میزان 8 درصد در شرایط دمای اتاق و نور 3000lux cold florescent در بازه 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی بر روی شیکر با دور 120rpm قرار گرفت.

    تغییرات رشد در طی بازه 21 روزه با اندازه گیری میزان تغییرات ph، سنجش جذب نوری، محاسبه میزان زیست توده در طول رشد و میزان درصد فیکوسیانین استخراج شده ثبت گردید. نتایج بدست آمده رفتار های متفاوتی از این سویه در شرایط مختلف نشان داد که با توجه به تفاوت شرایط تاثیر مستقیم در میزان زیست توده داشت.

    تیمار محیط کشت زاروک که قبل از استریلیزاس یون تمامی ترکیبات از جمله ریز مواد ترکیب شده بودند بیشترین میزان بیومس (4gram/liter) را دارا بود. همچنین میزان غلظت فیکوسیانین این محیط، از درصد مناسبی برخوردار بود و محیط ها ی دیگر باتوجه به میزان حداقل کربنات موجود و همچنین تفاوت های فرایند استریلیزاسیون در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. بر اساس نتایج می توان محیط زاروک و شرایط آماده سازی آن را برای رشد سویه سیانوباکتری اسپیرولینا پلاتنسیس و استخراج رنگدانه فیکوسیانین تعریف نمود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها