• مروری بر کاربرد عصاره و اسانس های گیاهی در بسته بندی فعال و هوشمند مواد غذایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 92
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مروری بر کاربرد عصاره و اسانس های گیاهی در بسته بندی فعال و هوشمند مواد غذایی

    بسته بندی فعال و هوشمند مواد غذایی روش های نوآورانه ای برای پاسخگویی به تغییرات مستمر و افزایش روزافزون در تقاضاهای فعلی مصرف کنندگان و روند پیش روی بازارهای جهانی هستند. بسته بندی هوشمند بر اساس سنسورهای کیفیت و/یا شاخص ها و روش های ردیابی توسعه یافته است تا اطلاعات مفیدی در مورد کیفیت ماده غذایی بسته بندی شده در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. بسته بندی فعال نیز باعث بهبود ماندگاری و ایمنی محصولات از طریق مسیرهای مختلف مانند حذف اکسیژن، رطوبت و یا انتشار ترکیبات زیست فعال به ویژه عوامل ضدمیکروبی می شود.

    از سوی دیگر، یکی از اهداف اصلی بسته بندی محصولات، محافظت از محصولات غذایی در برابر اثرات مخرب ناشی از فعالیت میکروبی و تولید متابولیت های آنها می باشد. برای این منظور، از ترکیب عوامل ضدمیکروبی در فیلم های پلیمری می توان برای کاهش، مهار یا به تعویق انداختن رشد جمعیت میکروبی و میکروارگانیسم های خاص هدف (توسعه فاز تاخیر و کاهش فاز رشد) برای دستیابی به محصولات با ایمنی و کیفیت بالاتر استفاده کرد.

    بر همین اساس، فعالیت ضدمیکروبی را میتوان با افزودن عوامل ضدمیکروبی طبیعی (مانند اسانسها و/یا عصاره های منابع گیاهی، فیتوکمیکال ها، مواد تولید شده حاصل از فعالیت باکتری ها وقارچ ها) در انواع بسته بندی ها، پوشاندن مواد ضدمیکروبی بر روی سطوح پلیمرهای مختلف و ماتریکس فیلم ها و حتی ترکیب مستقیم آنها به دست آورد. بنابراین، بسته بندی ضدمیکروبی را می توان به عنوان یک فناوری نو ظهور برای بسته بندی مدرن موادغذایی در نظر گرفت که می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت، ایمنی و افزایش ماندگاری موادغذایی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها