• ارزیابی تحمل به شوری در 13 جمعیت ریحان (ocimum basilicum) مربوط به استان فارس در مرحله جوانه زنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 82
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    ارزیابی تحمل به شوری در 13 جمعیت ریحان (ocimum basilicum) مربوط به استان فارس در مرحله جوانه زنی

    در بین مراحل مختلف رشد یک گیاه، معمولا مرحله جوان هزنی حساس ترین مرحله بوده و هر نوع تنش با هر شدتی میتواند در این مرحله به شدت روی گیاه تاثیرگذار باشد. ریحان (ocimum basilicum) یکی از گیاهان دارویی مهم مربوط به خانواده نعناعیان (lamiaceae) می باشد که به صورت تازه خوری به عنوان سبزی نیز کاربرد زیادی دارد.

    به منظور ارزیابی تحمل به شوری در تعدادی از ژنوتیپ های ریحان در استان فارس، آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور و سه تکرار اجرا گردید. فاکتور اول شامل شش سطح شوری ( 0 ، 5 / 0 ، 1 ، 5 / 1 ، 2 و 3 دسی زیمنس بر متر) و فاکتور دوم شامل 13 جمعیت بذری مربوط به شهرستانهای مختلف استان فارس ( آباده، استهبان، کازرون، جهرم، کوار، نیریز، سپیدان، فراشبند، قیر و کارزین، شیراز، لامرد، صفاشهر و آباده طشک ) بود.

    پارامترهای اندازه گیری شده شامل درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و طول ساقه چه بود. نتایج مربوط به آنالیز داده ها نشان دهنده تاثیر معنی دار (p<0.01) سطوح مختلف شوری، جمعیت و اثرات متقابل شوری و جمعیت بر کلیه صفات اندازه گیری شده بود. براساس نتایج این تحقیق، جمعیت های فراشبند، شیراز، نیریز و کازرون را میتوان به عنوان مقاوم ترین جمعیت ها به تنش شوری و جمعیت های لامرد، استهبان، آباده طشک و صفاشهر را به عنوان حساس ترین جمعیت ها به تنش شوری در مرحله جوانه زنی معرفی کرد. سایر ژنوتیپ ها نیز حد واسط این دو گروه قرار داشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها