• تعیین میزان آلودگی شیر گاو به بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس با روش touch down pcr استان آذربایجان غربی، ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 155
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تعیین میزان آلودگی شیر گاو به بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس با روش touch down pcr استان آذربایجان غربی، ایران

    این مطالعه با هدف بررسی میزان آلودگی شیر خام گاو به بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس در ایران واقع در استان آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب می باشد. این مطالعه بصورت مقطعی- توصیفی از فروردین ماه تا آذر ماه سال 1399 انجام شد. تعداد 400 نمونه - شیر خام گاو (n=400) از گاوداری های سنتی منطقه میاندوآب جمع آوری شد، ابتدا نمونه براساس آزمون حلقه ای شیر تست شدند.

    و در مرحله بعد به منظور تعیین گونه های بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس از پرایمرهای اختصاصی جنس و گونه با استفاده از روش touch down pcr استفاد شد. براساس نتایج به دست آمده از 400 نمونه شیر 21 ( 3 / 5 درصد) نمونه به جنس بروسلا آلوده بودند. از این میزان 17 ( 81 درصد) نمونه مربوط به بروسلا آبورتوس و 4 ( 19 درصد) نمونه مربوط به بروسلا ملی تنسیس بود.

    در نهایت نتیجه گیری شد که بروسلا ملی تنسیس و بروسلا آبورتوس در گاوان منطقه میاندوآب شایع هستند، همچنین استفاده از روش واکنش زنجیرهای پلیمراز در آزمایشگاه های تشخیصی موجب ارتقای سطح کیفی می شود و سرعت تشخیص را افزایش می دهد. و در نهایت نتایج گویای این بود که بروسلوز بصورت اندمیک در گله های گاوان منطقه میاندوآب وجود دارد. و نهایت با توجه به آلودگی شیرخام گاو به باکتری بروسلا و خطرات و ضررهای اقتصادی و بهداشتی این بیماری لازم است که برنامه های دقیق تر و کنترل شده ای جهت پیشگیری و مهار بیماری بروسلوز به عمل بیاید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها