• اسانس ها و مقایسه ی آنها با عصاره های گیاهی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 194
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    اسانس ها و مقایسه ی آنها با عصاره های گیاهی

    گیاهان معطر از زمانهای قدیم به دلیل خواص دارویی و نگهدارندگی آنها در برابر فساد و همچنین برای عطر و طعم دادن به غذا استفاده می شده اند. خواص دارویی گیاهان معطر تا حدودی مربوط به اسانس های گیاهی می باشند. اسانس یک ماده روغنی فرار است که در تماس با هوا تبخیر می گردد و به همین دلیل روش نگهداری متفاوتی دارد. اسانس ها به روش تقطیر تولید می شوند و معمولا بخار در این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

    این مواد در صنعت گیاهان دارویی دارای جایگاه خاصی هستند و از آنها در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. اسانس ها رنگی از خود ندارند و به مرور زمان اگر در معرض هوا قرار بگیرند اکسیده می شوند. عصاره به مواد معطری گفته می شود که با استفاده از روش حلالیت تولید می شود و محلولی است که حاوی تمام مواد معطر گیاه مانند موسیلاژ، تانن، ویتامین ها و املاح فراوان می باشد.

    عصاره ها امکان دارد حلال های متفاوتی مانند الکل، روغن و آب داخل ترکیباتشان داشته باشند که این عامل تفاوت اصلی عصاره روغنی و روغن گیاهی به شمار می رود. تفاوت عصاره روغنی و روغن گیاهی در این است که از عصاره روغنی به عنوان حلال استفاده می شود و روغن گیاهی از پرس و له کردن مستقیم خود گیاه بدست می آید. عصاره در واقع شیرابه ای است که تمامی ترکیبات گیاه درون آن وجود دارد. در برخی از موارد جهت بدست آوردن عصاره مواد، پروسه ای طولانی سپری می شود تا عصاره ای با کیفیت بالا تولید گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها