• پیشگیری اجتماعی از خشونت های سایبری علیه کودکان و نوجوانان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/19
    • تعداد بازدید: 118
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    پیشگیری اجتماعی از خشونت های سایبری علیه کودکان و نوجوانان

    خشونت سایبری یا مجازی یکی از مهمترین آسیب های گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی می باشد. ویژگی های خاص شبکه های اجتماعی همچون گم نام یا بی مکان بودن موجب شده تا بسیاری از کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی به شکل های مختلف قربانی خشونت شوند. یکی از اصلی ترین قربانیان خشونت در جهان کودکان و نوجوانان هستند. با پیشرفت جوامع و جهانی شدن ارتباطات اعمال خشونت علیه کودکان تغییرشکل داده و به اشکال مختلف بروز پیدا می کند.

    خشونت در فضای مجازی یکی از اشکال نوظهور این آسیب اجتماعی است آنچه که خشونت مجازی را از دیگر انواع خشونت متمایز می کند این است که در این نوع از خشونت، آثار فیزیکی قابل مشاهده ای وجود ندارد، بلکه باعث شرایط ناپایدار روحی یا عاطفی می شود، در نتیجه این نوع از خشونت به خاطر تاثیرات روحی و روانی مخربی که بر جای می گذارد تفاوتی با خشونت فیزیکی ندارد.در حقیقت وجه تمایز خشونت مجازی با دیگر انواع خشونت در سهولت ارتکاب آن است، به طوری که یک فرد می تواند به راحتی با جمع آوری اطلاعات از فرد یا افرادی دیگر مرتکب این نوع خشونت شده و منجر به تاثیر منفی گسترده ای شود.

    از این رو لازمست اقداماتی را مورد بررسی قرارداد که از وقوع اینگونه جرایم علیه کودکان و نوجوانان پیشگیری کند یکی از موضاعات مهم در بُعدسیاست جرایم رایانه ای پیشگیری غیرکیفری از اینگونه خشونت هاست، است در این میان نقش پیشگیری اجتماعی بی بدیل است. باتوجه به نوظهوربودن این نوع جرایم ضرورت پیشگیری ازین نوع جرایم دوچندان است. این مقاله باروش توصیفی -تحلیلی ضمن شناسایی مفهوم ومصادیق خشونتهای سایبری به بررسی برنامه های پیشگیرانه اجتماعی برای مقابله بااینگونه جرایم می پردازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها