• نقش شاخص های اجتماعی و فرهنگی موثر بر میزان مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/23
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    نقش شاخص های اجتماعی و فرهنگی موثر بر میزان مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری

    هدف پژوهش حاضر تعیین نقش شاخص های اجتماعی و فرهنگی بر میزان مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری (مطالعه موردی معلمان) در شهرستان تکاب است. پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معلمان (1105 نفر) آموزش و پرورش شهرستان تکاب بود که تعداد 286 نفر از معلمان به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه عوامل موثر بر مشارکت تیموری و سامی (1995 ) را تکمیل نمودند.

    داده ها با استفاده از آزمونهای همبستگی، رگرسیون چند متغیره، آزمون خی دو و تی مستقل و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل اجتماعی و مولفه های آن (آگاهی، تعهد و اعتماد اجتماعی) با میزان مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. (p >0.01)

    از سوی دیگر بین عوامل فرهنگی و مولفه های آن (انطباق و ارتباط) با میزان مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (p <0.01) . همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و تحصیلات شهروندان با میزان مشارکت آنان در حفظ محیط زیست شهری تفاوت زیادی وجود ندارد (p <0.01) . نتایج این تحقیق می تواند در راستای تقویت مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها