• لزوم بکارگیری و توسعه شبکه های حسگر بی سیم wsn در زیرساخت های کامپیوتری شهرداری تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/27
    • تعداد بازدید: 100
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    لزوم بکارگیری و توسعه شبکه های حسگر بی سیم wsn در زیرساخت های کامپیوتری شهرداری تهران

    محبوبیت شبکه های حسگر بی سیم (wsn) روز به روز در شهرداری تهران حال افزایش است، با این حال یکی از موضوعات اصلی تامین امنیت این شبکه هاست .تامین امنیت در شبکه های حسگر بی سیم به یک چالش بزرگ به دلیل منابع محدود مانند انرژی، منابع تغذیه، حافظه کوچک،محاسبات و قابلیت های ارتباطی تبدیل شده است. با توجه به این منابع محدود تکنیک های امنیتی سنتی را نمی توانیم در شبکه های حسگر بی سیم اعمال کنیم. الگوریتم های رمزنگاری نقش مهمی در امنیت و حفاظت از منابع شبکه های حسگر بی سیم بازی می کند.در این پژوهش هدف ما در نظر گرفتن محرمانگی داده ها در شبکه های حسگر بی سیم، ارائه یک چهار چوب امنیتی جدید بوده است.

    در این روش داده ها به صورت کدهای اسکی تبدیل گردیده و با مکانیزمی آنها را رمزگذاری اولیه نموده و سپس داده ها با استفاده از تابع hash رمزگذاری دوم برای افزایش امنیت بیشتر صورت می گیرد. در نهایت با استفاده ازاستاندارد رنگ rgb و تبدیل کدهای رمزگذاری شده به کدهای رنگی و وارد نمودن آنها در یک ماتریس، تصویر نهایی که رمزشده داده های اولیه می باشد را تولید می نماید. به سبب ارتباط بی سیم و تک فرکانسی بودن شبکه، همواره امکان حمله و ورود گره های جعلی و مزاحم در شبکه وجود دارد همچنین در ارتباطات بی سیم در مقایسه با ارتباط های سیمی امکان شنود اطلاعات توسط افراد غیرمجاز بیشتراست گاهی نیز توسط حمله کنندگان برخی اختالالت رد پیامهای ارسالی از شبکه ایجاد می شود که ممکن است مانع ارسال درست اطلاعات شود در این مقاله یک روش رمزنگاری بلاکی آشوبگرانه برای بالابردن امنیت در شبکه های حسگر بی سیم معرفی شده است که شامل دو قسمت اصلی است قسمت اول برای رمزنگاری پیامها در شبکه ها به منظور جلوگیری از شنود اطلاعات طراحی شده است که مبتنی بر نگاشت آشوبی لجستیک است قسمت دوم نیز برای رمزنگاری بلوکی به منظور اطمینان از عدم تغییرپیام ارسالی توسط اشخاص غیرمجاز طراحی شده است.

    همچنین در این مقاله برآنیم تا بفهیم ایا این روش ما برای افزایش امنیت میتواند مزیتی برای شبکه های حسگر بی سیم تلقی گردد تا جایگزین شبکه های optic fiber (فیبرنوری) که امنیت بالاتری دارند ولی هزینه بیشتر و توپولوژی پیچیده تری دارند شوند. و در شهرداری تهران لزوم و نیازمندی این شبکه های wsn به شدت احساس می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها