• تشخیص انواع استرس با تحلیل سیگنال های ضربان قلب و ماشین یادگیری افراطی (elm)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/28
    • تعداد بازدید: 270
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تشخیص انواع استرس با تحلیل سیگنال های ضربان قلب و ماشین یادگیری افراطی (elm)

    امروزه به دلیل گسترش عوامل تنش زا و کاهش توان مقابله انسان در برابر آنها به دلیل نحوه سبک زندگی، استرس به پدیده پیچیده و بزرگی تبدیل شده است که تحت تاثیر عوامل متعدد و هم افزایی آنها تاثیر به سزایی در زندگی بشر پیدا کرده است. از آنجا که استرس به عنوان یکی از عوامل بروز و تشدید کننده عوارض تمام بیماری هاست، شناسایی، مدیریت و کنترل آن دارای اهمیت فراوان است.

    در این پژوهش با توجه به تقسیم ماهیت عوامل استرس زا به سه دسته فیزیکی، ذهنی و احساسی، با استفاده از پردازش سیگنال نرخ ضربان قلب (hr) به طبقه بندی چند کلاسه انواع استرس پرداخته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 21 نفر خانم 16 تا 31 سال بوده و داده های مورد نیاز توسط دستگاه پالس اکسی متر ثبت گردیده است.

    به منظور طبقه بندی انواع استرس، پس از استخراج ویژگی های آماری از سیگنالها، با استفاده از معیار آنووا ویژگی های مناسب از سه حالت استرس اعمالی و استراحت پایه اولیه انتخاب و با بکارگیری شبکه عصبی پیشخور machine learning extreme در 4 کلاس انجام شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که می توان انواع استرس را با دقت 97.62 %از یکدیگر جداسازی نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم