• توان زیستی (vitality)، معیار طلایی در طب کل نگر و پیشنهاد کاربرد این معیار برای بازشناسی درمان های حقیقی از شبه درمان هایی مانند فرادرمانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/21
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/10
    • تعداد بازدید: 203
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09216189337

    توان زیستی (vitality)، معیار طلایی در طب کل نگر و پیشنهاد کاربرد این معیار برای بازشناسی درمان های حقیقی از شبه درمان هایی مانند فرادرمانی

    بسیاری از مکاتب و روش های پیشگیرانه درمانیِ مطرح در طب موسوم به مکمل و جایگزین در اصل خود عملا مدعی بینش و رویکردِ کل نگرانه holistic می باشند؛ از این جمله اند: طب سنتی ایران، طب سنتی هند یا آیُرودا، طب سنتی چین و طب سوزنی، همیوپاتی و غیره. ارزیابی کارآمدیِ برخی اقدامات و درمانهای مورد نظر در مکاتب و روشهای مزبور با چالشهای جدی روبرو بوده و در موارد زیادی قضاوتهایی نادرست را در پی داشته است.

    مکاتب و روشهای مدعی کل نگری چه بسا به درستی آزموده نمی شوند، نه فقط به سبب وجود بعضی تنگ نظری ها و تعصبات در پاره ای مخالفان و یا موافقان و منافع مادی و یا معنویِ مربوط، بلکه همچنین به دلیلِ " رویکرد نامناسبِ آزمونهای مورد استفاده و معیارهای مورد توجه در آن آزمونها". طبعا یک مکتب و روش مدعیِ کل نگری را نمیتوان با شیوه ها و معیارهای جزءنگرانه به درستی آزمود. برخی تغییرات در این یا آن نشانه و اختلالِ محدود، که گاه نیز در طب رایج از آن اختلال به عنوان یک بیماری یاد می شود، آن هم در مدت زمان محدودِ انجام یک مطالعه را نمیتوان دلیل درستی یا نادرستیِ ادعای شفا در مکاتب و روشهای مدعیِ کل نگری قلمداد کرد.

    چه این که در جریان درمانهای کل نگرانه پاره ای نوسانات در چارچوب آنچه بیرون ریزی و از این قبیل خوانده می شوند نیز اموری قابل انتظارند. اینها از مهمترین دلایل نتایجِ گاه ضد و نقیض در مطالعات انجام شده درباره میزان کارآمدیِ مکاتب و روش های کل نگر در علاج بیماریها و گاه غیرعلمی تلقی شدنِ آنها بوده اند. در اینجا بر لزومِ "سنجش شاخص های توان زیستی یا توان حیاتی vitality ، به معنای میزان تحقق قابلیتهای بالقوه زیستی، به مثابه یگانه محک و معیارِ متناسب و دارای رواییِ validity لازم برای تشخیص میزان درستیِ ادعاهای درمان حقیقی یا همان شفا healing در مکاتب و روشهای مدعی کل نگری" تاکید شده است.

    همچنین برای نمونه، پیشنهاد استفاده از معیار توان زیستی و شاخصهای کل نگرانه به جای شاخص های جزءنگرانه در آزمودنِ ادعای شفادهی در آنچه "فرادرمانی faradarmani "، در چارچوب موسوم به عرفان حلقه erfan halgheh ، خوانده شده و در واقع "نوعی شِبهِ درمان یا درمان کاذب pseudo-medicine با ادعای کل نگری" می باشد در چارچوب انجام آزمایشاتی ساده و کم هزینه بر روی مدلهای حیوانی مطرح گشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها