• بررسی نقش به کارگیری عدالت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد توسعه منابع انسانی در سازمان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/21
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/10
    • تعداد بازدید: 125
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09216189337

    بررسی نقش به کارگیری عدالت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد توسعه منابع انسانی در سازمان

    احساس عدالت و اجرای آن در سازمان ها، تاثیری قوی بر رفتار و نگرش کارکنان دارد. اجرای عدالت به کاهش بسیاری از آسیبهای مربوط به محیط کار بر روی افراد نظیر استرس، رفتار تلافی جویانه، اخراج کارکنان و کارشکنی در محیط کار کمک می کند . عدالت سازمانی ناظر بر چگونگی نحوه نگرش قانون و اجرای آن و رفتار مدیران با کارکنان سازمان است، به طوری که تداعی کننده ذهنیت انصاف، برابری، در در ذهن کارکنان می باشد، پس میتوان گفت عدالت در سازمان مستقیماً با نگرش، استعداد، احساسات و رفتار کارکنان در ارتباط است و بر توصیف رفتار سازمانی نیز موثر است.

    علاوه بر عدالت در سازمان تعهد کارکنان نیز قابل توجه می باشد. تعد افراد در سازمان تعلق خاطری است که هر یک از کارکنان نسبت به سازمانی که در آن مشغول به کار هستند احساس می کنند. تعهد سازمانی را می توان بر حسب درجهی تکمیل مسئولیت ها و وظایف کارکنان مورد ارزیابی قرار داد. اندازه گیری تعهد سازمانی با مشاهده ی رفتار افراد در محل کار نیز امکان پذیر است . هدف تحقیق حاضر بررسی نقش به کارگیری عدالت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد توسعه منابع انسانی در سازمان می باشد.

    تحقیق حاضر مروری بوده و نتایج حاصل از آن بیانگر آن است که در عدالت سازمانی این مطلب مطرح می شود که با چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها برخورد شده است. نیروی انسانی درون داده هایی را از نظر زمان، تلاش و به سازمان ارائه می دهد، سازمان نیز در قبال آن، برون دادها با مزایای گوناگونی در ابعاد اقتصادی، احساسی و اجتماعی به افراد ارائه می نماید. برخورداری از کارکنانی متعهد، آگاه و وفادار از ضرورتهای مهم و اساسی در سازمان محسوب شده و مهمترین عامل موفقیت سازمان است. اولویت اصلی هر شرکتی باید جلب و حفظ کارکنان متعهد و شایسته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها