• اوراق اجاره سهام، ابزاری مناسب جهت تامین مالی دولت و شرکت های هلدینگ

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/21
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/11
    • تعداد بازدید: 138
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09216189337

    اوراق اجاره سهام، ابزاری مناسب جهت تامین مالی دولت و شرکت های هلدینگ

    متداول ترین راه تامین مالی هلدینگ های سرمایه گذاری در سالهای اخیر، عمدتا دریافت سود سهام شرکتهای زیرمجموعه و یا اخذ تسهیلات بانکی بوده است. هلدینگ های سرمایه گذاری به عنوان سهامدار عمده شرکت های فرعی خود، علاوه بر نقش نظارتی، وظیفه تمین مالی و پیشبرد طرح های توسعه آنها را نیز بر عهده دارند.

    این هلدینگ ها معمولا به عنوان منبع اصلی تزریق منابع مالی به شرکتهای زیرمجموعه شناخته می شوند و هرسال بودجه ای معین جهت تخصیص به هریک از شرکتهای فرعی در قالب بدهی و یا سهام در نظر می گیرند. تامین سرمایه در گردش و همچنین منابع لازم جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه همواره ازجمله چالش های اساسی در تامین مالی شرکتها بوده است. یکی از راهکارهای نوین و مطلوب جهت رفع این چالش، استفاده از ابزارهای تامین مالی اسلامی و به خصوص انتشار اوراق اجاره سهام به منظور تامین مالی دولت و هلدینگ های سرمایه گذاری می باشد.

    با توجه به این نکته که شرکت های هلدینگ معمولا سهامدار عمده شرکتهای زیرمجموعه هستند، بنابراین ظرفیت لازم جهت استفاده از سهام موجود در دارایی های این شرکتها و درنتیجه تامین دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره فراهم شده و لذا انتشار اوراق اجاره سهام راه حل مناسبی برای تامین مالی این بنگاه های اقتصادی خواهد بود. دولت نیز با توجه به اینکه سهامدار عمده بسیاری از شرکتهای بزرگ است، می تواند از ظرفیت های انتشار اوراق بهادار اسلامی و به خصوص اوراق اجاره سهام، جهت تامین مالی خود اقدام کند.

    در این مقاله ضمن بررسی موشکافانه نظرات مختلف پیرامون ماهیت سهام و محدودیتهای فقهی موجود در انتشار اوراق اجاره سهام؛ و با استفاده از روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای، به ضرورت توجه هلدینگ های سرمایه گذاری و دولت به این ابزار تامین مالی می پردازیم و این اوراق را به سبب سهولت انتشار و قابلیت استفاده آن برای تمامی هلدینگ ها، روشی کارآمد و مطلوب جهت تامین مالی این نوع بنگاه های اقتصادی و دولت، معرفی می نماییم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها