• جهانی شدن؛ فرصت ها و چالش های جهان اسلام

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/21
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/11
    • تعداد بازدید: 210
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09216189337

    جهانی شدن؛ فرصت ها و چالش های جهان اسلام

    گفتمان جهانی شدن، امروزه یکی از جدی ترین و مهمترین واژه های رایج در سطح روابط بین الملل می باشد، جهانی شدن از یک آغاز جدید، گفتمان های جدید، نگاه جهان گرایانه جدید و در کل از یک جهان جدید حکایت دارد. این جریان به صورت فراگیر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری را درگیر مسائل مشترک و فراگیر و چالش های گوناگون نموده و انسانها را با دنیای دگرگون شونده، نفوذپذیر و ناآشنا و فاقد حد و مرز و غیرقابل کنترل، و پیچیده مواجه ساخته است.

    جهانی شدن در عین حال که فرصتهایی را فراهم کرده تا در اثر گستردگی ارتباطات، پیروان ادیان و مذاهب مختلف، به عقاید یکدیگر شناخت بیشتری پیدا کنند در عین حال برای دین و پیروان ادیان چالش هایی نیز پدید آورده است. ابعاد گوناگون جهانی شدن که بدانها اشاره شد، کشورهای اسلامی را نیز دربرمی گیرد و آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

    از آنجا که بیشتر کشورهای اسلامی در جهانِ در حال توسعه و یا توسعه نیافته قرار دارند، تاثیر جهانی شدن می تواند برای آنها به مراتب سنگین تر از دیگر مناطق جهان باشد. از طرف دیگر جهانی شدن این فرصت را نیز برای جهان اسلام فراهم نموده است تا پیام های والای دین اسلام که با فطرت انسان ها هماهنگ است را به انسان های آزاده و ملل مختلف درسطح جهان برساند. در این مقاله فرصتها و چالش هایی که جهان اسلام در فرایند جهانی شدن با آن مواجه و روبرو است را مورد بررسی قرار می دهیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها