• عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی نوجوانان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/21
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/07/11
    • تعداد بازدید: 120
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09216189337

    عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی نوجوانان

    هویت و شکل گیری آن از مباحث مهم هر جامعه ای است. هویت مبتنی بر عوامل متفاوتی است که تاثیر آن نیز در جامعه متفاوت است. بحران هویت از سالهای نوجوانی آغاز می شود که بخش عظیمی از دانش آموزان، در این سنین قرار گرفته اند که گرایش های متفاوتی در زمینه علایق و رفتار های دانش آموزان وجود دارد. خانواده، مدرسه، محله زندگی، نهاد اجتماعی-مذهبی و رسانه های گروهی در شکل گیری هویت نوجوانان موثر هستند.

    با این وصف، چون خانواده اولین نهادی است که پایه های اولیه شخصیت نوجوان را از دوره کودکی شکل می دهد از اهمیت خاصی برخوردار است. نتایج بدست آمده از مطالعات و مصاحبه ها نشان داده که، برخی از دانش آموزان ارتباط چندانی با خانواده هایشان ندارند، مثلا نسبت به انجام فرایض دینی توجه جدی از خودشان نشان نمی دهند و به آداب و رسوم ملی اهمیت نمی دهند و زندگی در کشورهای دیگر را ترجیح می دهند و حتی نوع ارایش و انجام برخی حرکات غیر معقول دارند که باعث خدشه دار شدن هویت جنسی نیز شده است، همه اینها نشان از ضعف هویت خانوادگی، دینی و ملی آنان می باشد.

    عدم رضایت از خود، خانواده، کشور، دین و ... باعث سست شدن هویت اجتماعی آنها شده است که نتایج این ضعف هویتی عبارتند از: بی انگیزگی نسبت به مسائل آموزشی، گستردگی ناهنجاری های اخلاقی، بی نظمی و بی انضباطی، نگرانی ، نا امیدی و....... لذا ضرورت بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان به شدت احساس می شود که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها