• شرایط، موجبات و آثار قراردادهای انتقال تکنولوژی در تجارت الکترونیک

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/02
    • تعداد بازدید: 99
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    شرایط، موجبات و آثار قراردادهای انتقال تکنولوژی در تجارت الکترونیک

    برای اینکه قرارداد تکنولوژی از لحاظ حقوقی مورد حمایت قرار بگیرد و از ضمانت اجرایی لازم برخوردار گردد باید در قالب یکی از اعمال حقوقی صورت بگیرد. قراردادهای تکنولوژی در زمره قراردادهای بین المللی هستند که از طریق انتقال تکنولوژی صورت می گیرند. انتقال تکنولوژی از لحاظ فیزیکی شامل انتقال تجهیزات و از لحاظ حقوقی واگذاری حق استفاده از دانش فنی است.

    با توجه به اهمیت تکنولوژی و نقش قراردادهای آنها، بررسی شرایط، موجبات و آثار قراردادهای تکنولوژی در حوزه ی تجارت الکترونیک شایان توجه و حائز اهمیت می باشد شرایط تشکیل قراردادانتقال فناوری در تجارت الکترونیک، تابع شرایط کلی سایر قراردادها می باشد لذا این قرارداد هم مثل قراردادهای دیگر برای انعقاد علاوه بر داشتن تراضی طرفین، لزوم شناخت شخص طرف قرارداد تکنولوژی، و همچنین شناخت و تعیین مالک فناوری واهلیت تملک و تصرف نیز لازم می باشد وجود این شرایط اهمیت بسزایی در ضمانت اجرایی انتقال صحیح و انجام تعهد صورت گرفته دارند.

    موجبات انتقال فناوری نیز در قراردادهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. در برخی از قراردادها انتقال فناوری صرفا در حد دانش فنی ساخت یک محصول مشخص یا بازسازی یک خط تولید قدیمی است در حالی که برخی از قراردادها از جامعیت بیشتری برخوردار هستند. این قراردادهای نیز مانند هر قراردادی دارای آثاری می باشند که ممکن است به اقتضای ذات قرارداد، اقتضای اطلاق قرارداد و یا ناشی از عرف، قانون یا قرارداد ایجاد شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها