• حقوق متهم در دیوان عالی کشور براساس آیین دادرسی مصوب سال 1392

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/02
    • تعداد بازدید: 89
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    حقوق متهم در دیوان عالی کشور براساس آیین دادرسی مصوب سال 1392

    حق دفاع از مقدس ترین حقوق انسانی است که موجب تضمین حقوق و آزادی های فردی است. در واقع شناسایی حق دفاع برای افراد جامعه در مقابل تجاوز به حقوق و آزادی های فردی ضرورتی غیر قابل انکار است. برای اینکه حق دفاع در مفهوم عمیق و گسترده آن، استخدام قوه استدلال و بیان با استفاده از ابزارهای قانونی به منظور رفع اتهامات انتسابی به افراد نزد مقامات قضایی است. حفظ نظم و دفاع از حقوق جامعه همه جا، با حمایت از حقوق متهم محدود و متوازن می گردد و دفاع از منافع جامعه نباید منجر به نادیده گرفتن حقوق متهمان گردد.

    وقتی فردی متهم به ارتکاب جرمی می شود وی در معرض خطر محرومیت از آزادی و دیگر تحریمات قرار می گیرد. از زمان پیدایش زندگی اجتماعی منازعات ناشی از آن یک امر طبیعی بوده و در هر دورهای به اقتضای زمان، شیوه خاص رسیدگی به شکایات حاکم بوده و در هر دوره ای از تاریخ قبل از مجازات مجرمین تشریفاتی را برای محاکمات تاسیس کرده بودند. این آداب و رسوم در طول زمان به تدریج منجر به تشکیل قوانین آیین های رسیدگی شده است.

    قوانینی که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رای، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضائی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه وضع می شود، از این رو در این مقاله سعی بر ان شده است تا به بررسی حقوق متهمین در ایین دادرسی در سطح دیوان عالی کشور پرداخته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها