• بررسی تاثیر تمدن اسلامی بر پیشرفت کشورهای اروپایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/02
    • تعداد بازدید: 137
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تاثیر تمدن اسلامی بر پیشرفت کشورهای اروپایی

    غرب به عنوان دایه دار قدرت قبل از رنسانس در چنین جایگاهی نبود با ظهور اسلام و تاکید آن بر علم؛ دروازه های دانش به روی جهانیان گشوده شد. به رغم اعتراف برخی از محققان اروپایی به وام گیری تمدن غرب از اسلام ، غریبان این مسئله را پنهان و خود را برترین تمدن می نامند تمدن اسلامی تاثیر عظمیی بر جهان غرب و دو تمدن بزرگ واقع در شرق جهان اسلام یعنی هند و چین داشته است، اگر علوم اسلامی نمی بود، جریان تحول علم در هر کدام از این سه تمدن، بسیار متفاوت از آنچه اکنون هست می بود.

    این واقعیت، بخصوص در مورد مغرب زمین صادق است که به واسطه تکوین و تحول علم جدید در آن و اثرات این جریان بر کل جهان، بالطبع از اهمیت مرکزی برخوردار است، بین قرون یازدهم و سیزدهم میلادی مهم ترین آثار علوم اسلامی به لاتین ترجمه شد و به تدریج اسامی بعضی از دانشمندان مسلمان همچون ابن سینا و رازی در جهان غرب به نام هایی کاملا مانوس و خانگی تبدیل شد.

    انتقال دانش مسلمانان به مغرب زمین و تاثیر آن بر نوزایی و شکوفایی علوم غربی به عوامل متعددی بستگی دارد. بخشی از این عوامل به چند رویداد سیاسی، نظامی باز می گردد. عمده این رویدادها، لشکر کشی های مسلمانان به اسپانیا و سیسیل و در مقابل، تهاجم دنیای غرب برای تصرف فلسطین در جنگ های صلیبی است. این تهاجمات متقابل، موجبات همجواری و اختلاط مسلمانان با مسیحیان مغرب زمین را فراهم ساخت.

    این مقاله ضمن بررسی تمدن اسلامی به این مسئله می پردازد که آیا تمدن اسلامی در تاسیس و پیشرفت های تمدن اروپا تاثیر گذار بوده است؟ محققان زیادی در این زمینه به پژوهش پرداختند؛ بسیاری بر این باورند که نمی توان از تاثیر تمدن اسلامی بر سایر تمدن ها چشم پوشی کرد. قطعیت تولید علم در تمدن اسلامی ثابت می کند مسلمانان دست آوردهای ناب تمدن های پیشین را با آموزه های اسلامی در هم آمیختند و ضمن پیشرفت های علمی چشم گیر، مبنایی برای ایجاد تمدن اروپا و غرب شدند. این مقاله بر آن است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و از طریق مطالعه آثار محققان، تاثیرگذاری تمدن اسلامی را در اروپا بیان دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها