• بررسی آماری زبان شناختی اختلاف قرائات قرآن کریم «سوره یس» و نقش آن در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/03
    • تعداد بازدید: 84
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی آماری زبان شناختی اختلاف قرائات قرآن کریم «سوره یس» و نقش آن در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

    از جمله مسائلی که از دهه نخست هجری توجه دانشمندان علم قرائت و تفسیر را به خود جلب نمود و موجب پیدایش آراء و نظریاتی گردید، پیدایش اختلاف قرائت در عرصه کتاب الهی بود. پدیده اختلاف قرائت به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر قرنها افکار دانشمندان علوم قرآنی و نیز قاریان را تحت تاثیر قرار داد و به نوبه خود آثار و مکاتبی در حوزه قرائت به وجود آورد که آثار آن تا عصر حاضر باقی است. پدیده اختلاف قرائت در عین حال در دوره های مختلف از ماهیت واحدی برخوردار نبوده است.

    در مطالعات قرآن پژوهی بررسی ارتباط میان اختلاف قرائات قرآن همواره یکی از مسائل بحث برانگیز بوده و هست، موضوع قرائات و اختلاف در آن ارتباط مستقیم با نص قرآن کریم دارد، تحقیقات پژوهشگران، حاکی از آن است که مسلمانان از همان آغاز نزول قرآن به فراگیری و قرائت و اقراء آیات و نگارش الفاظ و سخت اهتمام ورزیده اند، ولی کاستی ها و نقایص موجود در خط عربی آن روزگار و اختلافاتی که نسبت به قرائت پاره ای از واژگان قرآن پدید آمد، موجب به وجود آمدن قرائت های مختلف از قرآن کریم گردید.

    نتایج حاصل از این پژوهش دلالت بر آن دارد که، قرائت های گوناگون و رسم الخط قران ناشی از اجتهاد قراء و تحت تاثیر ویژگی های زبانی و ادبی هر منطقه است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی آماری اختلاف قرائات قرآن کریم در سطح واژه و صورت بندی جملات سوره یس است. روش انجام پژوهش؛ توصیفی تحلیلی بوده که به روش کتابخانه ای، فیش برداری و یا ابزار مشاهده به گردآوری مطالب پرداخته که در نهایت با تدوین فیش ها و مطالب پژوهش نگاشته و تکمیل شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها