• اقدامات و فعالیت ها قهرمان گمنام (گیل گیلانشاه) و تاثیرات آن بر تاریخ طبرستان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/09
    • تعداد بازدید: 180
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اقدامات و فعالیت ها قهرمان گمنام (گیل گیلانشاه) و تاثیرات آن بر تاریخ طبرستان

    در طول تاریخ افراد زیادی آمدند و رفتند قهرمانانی که برای شهر و کشور و اصالت و هویتشان جنگیده اند، تلاش و از جان گذشتگی کرده اند. و همچنین حاکمان و پادشاهانی هم بوده اند که با تدبیر و کاردان و گاهی بی تدبیر و به دنبال شهرت و مقام بوده اند. اما برخی از این حکام؛ پادشان فکر انسان را از تاج و تخت و ... دور می کنند، و ذهن خواننده را به سمت رسالت و هدف شان سوق می دهند.

    یکی از این حکام محلی، « گیل ابن گیلانشاه » یا « گیل گاو باره » بوده است، که یکی از حاکمان حکومت « گاوبارگان » بوده است. گیلانشاه حاکمی مهربان بوده و یکی از دلایل معروفیت و محبوبیت او نیز به همین خاطر است. این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی و بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است، به جزئیات این موضوع پرداخته است و هدف از نوشتن این پژوهش از آن جهت است که: بررسی این نامدار گمنام است که چه تاثیراتی بر این نقطه از خط زمان (یعنی حمله تازیان به ایران) گذاشته است.

    و کنکاش راجع به فعالیت ها و مطالعه عمیق زندگی گیل گیلانشاه است و میتوان صفحه جدید از تاریخ را نمایان کرد و خارج کردن این قهرمان از گمنامی است.یافته ها و نتایج نشان می دهد که گیلانشاه با تدبیر و قدرتی که داشته، توانسته است نظر و اعتماد پادشاه ساسانی را جلب کند، و آینده نگری و پیشگویی های این فرد توانست کمک بسزایی در تاریخ طبرستان حتی بعد از خود انجام دهد.

    و میتوان از شخصیت این مرد به دلیری، اقتدار و مهربانی با رعیا یاد کرد. اما مهمترین اهمیت این مقاله از این باب است که تمام ابعاد زندگی گیل و اوضاع زمانه اش و آنچان که گفتیم اوضاع ساسانیان را در واپسین روزهای اقتدارشان با جزییات بیان می کند و از طریق کاوش در زندگی این فرد شاید گوشه ای از حکومت طبرستان و ساسانیان و اوضاع تازیان را بتوانیم بررسی کنیم، و با یک تیر دو نشان بزنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها