• واکاوی چگونگی نهضت شعوبیه و پیامدهای ناشی از وقوع آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/11
    • تعداد بازدید: 166
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    واکاوی چگونگی نهضت شعوبیه و پیامدهای ناشی از وقوع آن

    وقوع جنبش شعوبیه بدون شک یکی از بزرگترین و مهمترین حوادث فرهنگی و اجتماعی عصر پس از دوران تثبیت دین اسلام بود. چنین جنبشی که در پس نابرابری های اجتماعی بین اعراب و موالی و عمدتا توسط ایرانیان طراحی و پایه ریزی شد، به مرور زمان توانست جریان قدرتمندی را تشکیل دهد که دامنه آن تا سال ها و حتی سده های بعد نیز حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام را تحت تاثیر خود قرار داد.

    دستگاه خلافت عباسی چه تاثیری بر گسترش این جریان عظیم فکری و فرهنگی نهاد. یافته هایی که در پس پژوهش های پیشین این پرسش به دست آمده نشانگر آن است که خلافت عباسی به سبب شرایط خاص سیاسی عصر خود و همچنین نفوذ تدریجی ایرانیان در دستگاه خلافت عباسی، محیط و بستر مناسبی را در جهت رشد و اعتلای این جریان به وجود آورده است، به طوری که عقاید شعوبی در این دوره به تدریج مرزهای خلافت عباسی را درنوردید و آوازه آن در گوشه و کنار ولایات جامعه اسلامی شنیده شد.

    روش تحقیق پژوهشگر در این زمینه با توجه به ماهیت موضوع، روش تحقیق تاریخی است. محقق سعی دارد با توجه به منابع دست اول و همچنین آثاری که اکنون در این باب نوشته شده است به تبیین و تحلیل حوادث و اتفاقات تاریخی در این زمینه بپردازد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها