• بررسی اندیشه های مزدک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/11
    • تعداد بازدید: 210
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی اندیشه های مزدک

    مزدک در دوران فرمانروایی قباد یکم ظهور کرد و به تبلیغ کیش خود پرداخت. تعاملات و ملاحظات قباد در دربار و جامعه آن زمان وی را واداشت تا در ابتدا به مزدک گرایش پیدا کند، اما واکنش مخالف عناصر قدرتمند دربار متشکل از روحانیون و اشراف و بزرگان موجب برکناری موقت او از قدرت شد. بازگشت مجدد قباد به قدرت با طرد مزدک و پیروانش از دربار همراه شد. این تغییر رویکرد حتی در دوره سلطنت خسرو انوشیروان ادامه یافت و سبب شد بسیاری از مزدکیان به مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.

    مزدک بامدادان بنیانگذار جنبش های سده های پنجم و ششم میلادی است که حتی پس از آن در دوران اسلامی نیز ادامه یافت. شعار نهضت وی عدالت و مساوات در توزیع ثروت و امکان برخورداری برابر توده مردم از موهبات دنیوی بود، بنابراین به شدّت در میان طبقات فرودست و بی بهره از نعمات و امکانات نفوذ پیدا کرد و در زمان اندکی ساختار طبقاتی مبتنی بر آموزه های دینی جامعه ساسانی را با آسیب های جدّی روبرو ساخت.

    تعالیم مزدک شباهت هایی به برخی از آموزه های مانی و نیز دین زرتشتی ( حتی زروانی ) دارد، از این همواره به یکی از این دو منتسب گردیده است. مزدک اصول کیش خود را بر پایه ثنویت و دو اصلِ نور و ظلمت بنا نهاد. او معتقد بود نور دارای آگاهی است و حرکاتش براساس اختیار و تدبیر صورت نمی گیرد ولی تاریکی و هر آنچه ظلمانی است، فاقد آگاهی بوده و اقداماتش تصادفی است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها