• بازتاب ادبیات پایداری در اشعار مهرداد اوستا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/11
    • تعداد بازدید: 289
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بازتاب ادبیات پایداری در اشعار مهرداد اوستا

    ادبیات پایداری اگر چه پیشینه ای طولانی دارد از یک جهت، اصطلاحی است که چندان از عمر آن نگذشته است و به سروده هایی گفته می شود که درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سروده شده اند. واژه مقاومت و پایداری همواره با ظلم ستیزی همراه بوده و آن را به ذهن می آورد. گسترش ظلم و بی عدالتی و تشدید انگیزه دفاع از حقیقت در ایجاد و احیای آن موثر بوده است و ناگفته نماند که ادبیات پایداری منحصر به جغرافیای خاصی نمی شود.

    ادبیات زاییده ذهن و اندیشه شاعر از حوادث و رخدادهای اطراف اوست. شاعر با تجربه این حوادث و رخدادها با ذوق هنری و ادبی خود در زبانی ادبی قرار می دهد. بخش زیادی از آنچه در ادبیات بازتاب یافته، مقاومت شاعران درمقابل زورگویان ناحق و ظالمانی بوده که به حقوق ملی و انسانی محیط شاعر هجوم برده اند. مهرداد اوستا از آن دسته شاعرانی است که مقاومتش در برابر ظلم و ارادتش به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جای جای شعرش ناگفته پیداست.

    عشق به وطن، آزادی خواهی و پایداری دربرابر ظلم از مهمترین جلوه های ادبیات پایداری در شعر وی است. این پژوهش برآن است که مولفه های پایداری موجود در شعر اوستا را مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش که اوستا چه عملکردی نسبت به ادب پایداری داشته پاسخ بدهد. بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است مهرداد، امید وافری به آینده درخشان و بهبود اوضاع کشور داشته و مردم را به ایستادگی در برابر ظلم دعوت کرده و در این راه از نمادهای عصر مانند امام خمینی (ره) و امام زمان (عج) یاری طلبیده است. در پژوهش حاضر سعی برآن است با بهره گیری از دیوان « راما » مهرداد اوستا، به تبیین جلوه های ادبیات پایداری در شعر وی پرداخته شود و هنر این شاعر پایداری بر خوانندگان آشکار شود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها