• تاثیر سرمایه بانکی بر قدرت سود آوری و ریسک بانکی در صنعت خودروسازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/14
    • تعداد بازدید: 78
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تاثیر سرمایه بانکی بر قدرت سود آوری و ریسک بانکی در صنعت خودروسازی

    بانکها حضور اثر بخش در عرصه اقتصادی دارند. این اثر بخشی به لحاظ مالی با دو شاخص قدرت نقدینگی و سودآوری تعیین می شود. سودآوری علامت سلامت بنگاه و قدرت نقدینگی علامت ادامه حیات بانکها است. ارتباط صحیح بین نظامهای مالی و تولیدی در هر کشور از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی محسوب می شود.

    کشورهایی که الگوی کارآمدی در تخصیص سرمایه به بخشهای مختلف اقتصادی دارند، اغلب از پیشرفت اقتصادی و در نتیجه رفاه اجتماعی بالاتری برخوردارند. از این رو نقش نظام بانکی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها در جهت تجهیز منابع و تامین مالی برای اجرای پروژه ها، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در صنعت خودروسازی، اعطای وامهای خودرویی، سرمایه گذاری و اشتغال در زمینه صنعت خودروسازی آنچنان پر اهمیت است که حفظ سلامت مالی بانکهای مرتبط با صنعت خودروسازی را می بایست از جمله اولویتهای اول سیاستگذاری اقتصادی در اقتصاد ملی کشورها به حساب آورد.

    هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه بانکی بر قدرت سود آوری و ریسک بانکی در صنعت خودروسازی می باشد. برای این منظور از داده های آماری ده بانک تجاری مورد بررسی در طول سال های 1386 الی 1393 استفاده گردید و با روش رگرسیون پانل دیتا و کلیه آزمون های مربوطه به تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی پرداخته شد. با توجه به اهداف پژوهش دو رگرسیون برای بررسی تاثیر سرمایه بانکی بر قدرت سود آوری و ریسک بانکی در صنعت خودروسازی برازش گردید که در نهایت پس از بررسی صحت مدل های رگرسیونی از مدل رگرسیونی اول نتیجه گیری گردید که افزایش سرمایه بانکی باعث افزایش قدرت سود آوری بانک در صنعت خودروسازی می گردد. همچنین از مدل رگرسیونی دوم نتیجه گیری شد که افزایش سرمایه بانکی باعث کاهش میزان ریسک بانکی در صنعت خودروسازی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها