• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/15
    • تعداد بازدید: 152
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    آسیب شناسی سیاست های پولی در اقتصاد ایران

    سیاست پولی از جمله مهمترین سیاست های سمت تقاضا است که توسط بانک مرکزی اعمال می شود. بنابر ماده 10 قانون پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران در بند الف بانک مرکزی « مسئول تنظیم و اجرای سیاست پولی و اعتباری، بر اساس سیاست کلی اقتصادی کشور » شناخته شده است و در بند ب هدف آن « حفظ ارزش پول و موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشور » عنوان شده است.

    تحقیق حاضر بر همین اساس با هدف بررسی سیاست پولی کشور و آسیبهای ناشی از آن بر متغییرهای وابسته آن پرداخته است. متغییرهای وابسته مورد بررسی در این پژوهش توزیع درآمد، تورم، سود بانکی و اوراق مشارکت، نرخ تسهیلات و اعتبارات و وضعیت مسکن می باشد. به این منظور، تلاش می شود با استفاده از مطالعات کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی-توصیفی به شناسایی و تحلیل وضع موجود پرداخته می شود.

    نتایج نشان داد که سیاست گذاری پولی برای کنترل رشد نقدینگی و نیز دستیابی به ثبات قیمت ها باید بر کنترل رشد پایه پولی تاکید بیشتری داشته باشد. رشد بی رویه عملیات بانکی، عدم کنترل و نظارت بر موسسات پولی و اعتباری غیرمجاز و عدم رعایت مقررات احتیاطی در بازار پول وجود دارد. گسترش و افزایش سهم ضریب فزاینده نقدینگی در طول زمان موجب افزایش و ماندگاری تورم در کشور شده است. مدیریت منابع نفتی به درستی انجام نمی شود و تزریق آنها به بازار و در نتیجه رشد دارایی خارجی بانک مرکزی و نیز ضعف ساختارهای مالی بانکهای کشور را در پی داشته است. نرخهای سود بانکی بدون توجه کافی به شرایط اقتصادی و به صورت دستوری تعیین شده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها