• بررسی اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تحریم های اقتصادی بر بهره وری کل عوامل تولید در بخش حمل و نقل ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/17
    • تعداد بازدید: 83
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تحریم های اقتصادی بر بهره وری کل عوامل تولید در بخش حمل و نقل ایران

    با توجه به این مساله که بخش حمل و نقل نقش اساسی و کارآمد در باروری امکانات و استعداد بالقوه جوامع ایفا می کند و از طریق جابجایی بار و مسافرین پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه فراهم کرده و موجب برقراری و تقویت هرچه سریعتر و گسترده تر رابطه بین بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می شود این بخش به عنوان یکی از بخش های مهم موتور رشد و توسعه اقتصادی، در شرایط تحریم ها با چالش های بسیاری مواجه می گردند.

    در چنین شرایطی برای حرکت در مسیر صحیح رشد و توسعه اقتصادی، اتخاذ تدابیر صحیح، برنامه ریزی های مدیریتی هدفمند و اولویت بندی این برنامه ها، با اصلاح ساختار اقتصادی، می توان تحریم ها را به فرصتی مناسب برای تحکیم پایه های اقتصادی کشور تبدیل ساخت. از ضروری ترین راهکارها برای دستیابی به این اهداف، تمرکز بر افزایش بهره وری عوامل تولید است.

    بدین منظور در این مطالعه اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تاثیر تحریم های اقتصادی بر بهره وری کل عوامل تولید در بخش حمل و نقل با اقتباس از الگوی اقتصاد سنجی خود توضیح برداری با وقفه های توزیعی (ardl) در بازه 1358 تا 1394 پرداخته ایم. نتایج حاکی از آن است که ضریب تحریم ها در کوتاه مدت برای این بخش منفی و معنی دار می باشد که نشان دهنده ثاثیر منفی تحریم ها بر بهره وری کل عوامل تولید است. اما بر اساس نتایج حاصل از برآورد بلندمدت مدل برای بخش حمل و نقل، ضریب بدست آمده معنادار ولی با علامت مثبت ظاهر شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها