• بررسی قوانین شرکت های سهامی از منظر فقهی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/18
    • تعداد بازدید: 105
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی قوانین شرکت های سهامی از منظر فقهی

    در این مقاله تلاش شده است تا بیع سهم شرکت های سهامی را با توجه به قوانین موضوعه و منابع فقیهی و دیدگاه های حقوق دانان تجزیه و تحلیل شود.این تحقیق نشان می دهد که منظور از شرکت های سهامی در تعریف حقوقی و عقد مذکور در ماده 338 قانون مدنی فقط اموال مادی نیست بلکه افزون بر ان اموال غیر مادی از قبیل سهام شرکت های سهامی و همه حقوق مالی مانند حق مولف و حق سرقفلی را نیز در بر می گیرد.

    به تعبیر دیگر این شرکت ها افزون بر اینکه عین مادی را شامل می شود اموال معنوی یا عین معنوی را نیز شامل می گردد. در این تحقیق ماهیت حقوقی سهام که در قانون تجارت مشخص نشده است با استفاده از دیگر مقررات قانونی و همچنین با تجزیه و تحلیل آن روشن می شود و معلوم می شود که از طرفی سهام جزو اموال اعتباری محسوب می شوند نه ذاتی و از طرف دیگر جزو اموال منقول می باشند و نمیتوان آنها را در گروه اموال غیر منقول قرار داد.

    در این مقاله با بررسی پیشینه تارخی عقد بیع و ماهیت آن که یک امر و موضوع عرفی است روشن می شود که انتقال سهام از طریق عقد بیع با هیچ منبع قانونی یا عرفی مواجه نمی باشد بنابراین در مورد سکوت دو طرف باید آثار عقد بیع را برقرار داد یاد شده جاری ساخت و نباید آن را با قرارداد عمومی قراردادها و ماده 10 ق.م تفسیر کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها